November 2022

Samtliga bilder från mötet finner du i bildgalleriet.

SPF Seniorerna Tre Äss höll sitt månadsmöte den 15 november i SOK-stugan, Nordtorp där 57 personer hade mött upp. Ordförande Lars Ahlberg hälsade alla välkomna och tackade samtidigt alla för att 30-årsjubileet hade blivit en så lyckad tillställning. Dagens underhållare var Sture Johansson som skulle leda oss genom ett s.k. musikquiz. Först informerade han om en rad detaljer gällande den förestående julmarknadsresan till Tjolöholm, vilken hans resebyrå har fått uppdraget att genomföra.

Därefter var det dags för själva frågesporten där vi bordsvis indelades i lag och strängeligen - med glimten i ögat - uppmanades att inte fuska. Allt tjuvlyssnande på grannens diskussioner förhindrades också av att Johansson, efter att ha ställt frågorna, kraftfullt framförde välkända låtar på dragspel med ackompanjemang från en elektronisk musikanläggning med såväl kraftigt basljud som taktfasta trummor. För att vi inte skulle tappa modet när frågorna blev alltför svåra att besvara bjöd oss Sture Johansson även ur ett aldrig sinande förråd av historier och anekdoter.

Frågetävlingen försiggick i två halvlekar där kaffe, fralla och kaka i "pausen" fick oss att glömma frågorna för en stund. Andra halvlek försiggick därefter på samma sätt som första. Frågeserien avslutades med en "omöjlig" utslagsfråga varefter svarsformulär skiftades mellan deltagarna inför rättningen.

Innan det var dags att kora dagens vinnare i frågetävlingen måste dock lotteridragningen genomföras. Som vanligt skötte Kent Carlssson och Lars Ahlberg denna snabbt och utan missöden.

Slutligen var det dags att kora vinnare i dagens frågetävling. Det visade sig att två lag hade hamnat på samma poäng och därför fick utslagsfrågan avgöra. Laget "Sex damer" tog därför hem segern (sista bilden i bildgalleriet; även Eva Garplid - frånvarande på bilden - ingick i laget). De kallades fram till scenen och fick såväl pris som välförtjänta applåder. Efter detta återstod bara för ordförande Ahlberg att avsluta mötet och påminna om luciaträffen i Sandhult den 13 december.

Text och bilder: Lars-Erik Jonsson