Mars 2023

Månadsmöte den 14 mars 2023, SOK-stugan, Nordtorp

Den 14 mars höll SPF Seniorerna månadsmöte i SOK-stugan, Nordtorp. Många medlemmar hade slutit upp men trots detta gapade några platser tomma vid borden. I vanlig ordning hälsade ordförande Lars Ahlberg deltagarna välkomna och fann det lämpligt att medlemmarna i den styrelse som valdes vid senaste årsmötet reste sig upp så att mötesdeltagarna fick en bild av vilka som ingår i styrelsen fram till nästa årsmöte. Caisa Johansson meddelade också vid detta tillfälle att det går att anmäla sig till vårens resor under mötet. Efter den här inledande informationen presenterade Ahlberg dagens underhållare: Staffan Lenberg och Lena Rif.

Lena med sång och Staffan med gitarr bjöd därefter på en rad låtar vilka sannolikt hade hög igenkänningsfaktor i auditoriet. Repertoaren bestod av såväl engelska som svenska låtar. Sålunda bjöds vi både på "örhängen" som Annie's Song av John Denver som den lite tuffare Ring of Fire där Lenberg lyckades sjunga med en basröst likt Johnny Cash. Älskade svenska låtar som Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind, Lisa Ekdahls Vem vet? och Afzelius megahit Sång till friheten framfördes proffsigt av Lena och Staffan. Kim Larsens Hva gør vi nu, lille du framfördes på originalspråket av Staffan. Efter att vi fått ta del av den här låtskatten var det dags för det efterlängtade kaffet. Sandaredsgruppen hade ordnat ostfrallor och en småkaka, av vilket vi lät oss väl smaka.

För ovanlighetens skull följde nu lotteridragningen som på ett effektivt sätt sköttes av Kent Carlsson, Lars Ahlberg och Henry Svensson. Det fina prisbordet med såväl mat som dryck och växter tömdes snabbt.

Efter lotteriet drog våra musikanter återigen igång med en rad välkända sånger. Nu bjöds vi på såväl svenskt som utländskt. Kända sånger av Abba, Ted Gärdestad, Lasse Berghagen och Tomas Ledin presenterades och deltagarna inbjöds att sjunga med i de kända avsnitten. Visst kunde man höra att Teddybjörnen Fredrikssons nos den var av garn, att det kunde vara fint att ha en egen måne, att 34:an skulle rivas och att sommaren är kort därför att det mesta regnar bort. Lite svårare hade vi kanske att sjunga med i Kents vackra Utan dina andetag och det var nog bara bra eftersom Lena framförde den så fint. För alla som var unga på 60- och 70-talen (det var väl de flesta i den här gruppen?) var det kanske lättare att att humma med lite i de välkända Under the Boardwalk och California dreamin'.

Lena och Staffan fick välförjänta applåder för sin insats. Ett tack fick även de som hade ordnat med förtäringen. Ahlberg påminde om nästa möte i april i Sjömarken och därefter avslutades sammankomsten.

Text: Lars-Erik Jonsson; bilder: Anja Jonsson