Januari 2023

SPF Seniorerna Tre Äss höll sitt första månadsmöte år 2023 den 19 januari i Sjömarkens missionskyrka. Mötet var välbesökt och inleddes med att ordförande Lars Ahlberg hälsade deltagarna välkomna till en minnestund över de medlemmar som lämnat oss under året.

Därefter sjöng kyrkomusiker Karin Norelius till eget ackompanjemang "Utan dina andetag" (Berg). Efter den stämningsfulla sången tände Ahlberg ett ljus på altaret och nämnde de medlemmar som lämnat oss under det gångna året varefter han framförde en dikt.

"Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm,
en droppe som faller i tidernas ström.
Den skimrar i regnbågens färg en minut,
brister och faller och drömmen är slut."

Vi hedrade de bortgångna medlemmarna med en tyst minut.

Diakon Göran Eskilsson bad därefter en bön varpå Karin Norelius sjöng "Skapa ett rent hjärta" (Bergvall). Efter sången reciterade Göran Eskilsson den hoppfulla psalmen "Som liljan på sin äng" (Sv ps 798). Karin Norelius sjöng därefter Dahlgrens välkända sång "Ängeln i rummet".

Göran ledde avslutningsvis deltagarna i Herrens bön (Fader vår) och läste Välsignelsen över församlingen och därefter sjöng han och Karin tillsammans "Närmare dig" (trad). Såväl Karin som Göran fick var sin blomsterbukett från föreningen som tack för deras medverkan.

Därmed var minnesstunden avslutad och deltagarna bjöds att komma ner i undervåningen på kaffe, fralla och hembakt kaka, vilket Sjömarkengruppen hade ordnat. Det blev en gemytlig stämning med mycket samtal vid borden innan deltagarna omsider troppade av.

Text: Lars-Erik Jonsson; bilder: Anja Jonsson