Reportage från resan till Wapnö julmarknad

Den 4:e december reste Tre Äss till Wapnö julmarknad

Resan avgick på utsatt tid och utefter vägen fylldes bussen av deltagare som väntade vid avtalade platser. Eftersom resan inte lockat en full buss från vår förening, delade vi bussen med en grupp från Trädgårdsföreningen i Borås.

Resan - ca 15 mil - tog väl några timmar och vid framkomsten var det avtalat om lunch på det pampiga slottet. Väl framme möttes vi av en representant för anläggningen som informerade om sådant som kunde vara bra att veta och om sådant hon ville att vi skulle veta. Därefter begav sig deltagarna målmedvetet i riktning mot matsalen (vinjettbilden). Det visade sig att flera busslaster hade bokat lunch den här tiden och vi dirigerades därför av personalen till just vår matplats.

Väl inne i matsalen blev det en stunds "oreda" innan alla hade hittat en plats och i förekommande fall styrt om så att man fått önskat bordssällskap. Inledningsvis var det ganska kyligt, för att inte säga kallt, i den stora salen (bild) och ytterkläderna behölls på i de flesta fall.

Som på alla restauranger vill ledningen först sälja någon dryck utöver den som redan fanns på borden men när beställningarna var klara, bars den efterlängtade varma maten in snabbt och effektivt. Jultallriken som serverades var kanske inte den mest bildmässiga (bild) men smakade alldeles utmärkt och var dessutom väl tilltagen. Vid en snabb blick i lokalen kunde man se att det lämnades lite mat här och var. Kaffe kunde man hämta själv efteråt.

När måltiden var över, var det dags att ge sig ut i den verkliga kylan bland alla utställare både ute och under tak. Vi hade fått generöst med "frigång" av vår busschaufför som varit med förr och det gällde att hålla sig i rörelse, helst med varma kläder,  i den lite råkalla vinterdagen. Kanske var det trots allt värre för utställarna utomhus som var tvungna att stå på plats och huttra vid sina stånd. För oss besökare fanns fyrfat (bild) att värma sig vid på flera platser inom utställningsområdet.

Flera utställare hade sina stånd inomhus (bild) och för oss som kom utifrån kunde det kännas riktigt varmt när man kom in, en känsla som säkert lämnat dem som stod permanent i de dragiga lokalerna.

Det vi inte hann med, även om vi hade gott om tid (kanske lite för långt?), var att ta del av den jordbruksproduktion som sker vid Wapnö. Vi informerades redan i bussen om att man har mer än 4000 kor och producerar en rad produkter. Undertecknad tittade till kornas "BB" (bild) helt kort och ett "Kalvdagis" i närheten men här fanns med stor säkerhet mer att upptäcka. Men jag tror att de flesta hade fullt upp med själva julmarknaden den här gången.

När vår avgångstid närmade sig, sökte sig flera till bussen som då var öppen. Många var nog både trötta och frusna och längtade efter att få vila sig i den varma bussen under hemresan (bild).

Vår busschaufför visade upp en härlig komisk talang när vi närmade oss Björketorp på hemvägen. Här var han uppväxt och ville gärna guida oss under passagen av denna viktiga plats. "Lyssna noga nu, det är mycket information att ta in!" skämtade han och nämnde en rad personer platser som vi förstås inte kunde se i beckmörkret utanför.

Det blev en lång dag, som förlängdes ytterligare genom ett stopp under hemresan för traditionell lottdragning arrangerad av våra medresenärer från Trädgårdsföreningen. Klockan hade hunnit  bli sju på kvällen när vi steg av i ett Sandared som mötte oss med marschaller utmed infarten. Nu var det förstås inte för vår skull som det var upplyst utan det var Sandareds intresseförening som hade haft sin traditionsenliga ljuständning i centrum.

P.S. Man kan hitta officiella bilder från "julmässan" på den här länken: https://www.wapnoslott.se/julm%C3%A4ssa/

Text och bilder: Lars-Erik Jonsson