Februari 2017

Årsmöte

• Klubban

Tisdagen den 21 februari 2017 höll SPF-seniorerna Tre Äss årsmöte i Sandhults församlingshem.

Under ledning av mötesordföranden Bertil Tunje gick man effektivt igenom de punkter som normalt brukar finnas vid ett årsmöte. De olika valen framgår av mötesprotokollet. Här kan dock noteras att Tre Äss' ordförande sedan tio år tillbaka, Sven Fagerberg, återvaldes till ordförande för kommande år. Sven tackade för förtroendet och meddelade samtidigt att han ämnar avgå som ordförande efter detta år.

När årsmötesförhandlingarna var avklarade var det dags för nästa programpunkt: ett föredrag av universitetslektorn Johan Sundén om Birger Forell. Här följer en kort resumé av Sundéns framställning.

Forell for som ung till Tyskland redan efter första världskriget och blir sedan en brobyggare till det Tyskland som inte var så välsett i efterkrigstidens Europa.

Under nazitiden blir han många människors räddning och enligt Sundén har Forell jämförts med såväl Wallenberg som Hammarsköld. Sundén ger också en del konkreta exempel på hur Forell gömmer judar undan Gestapo med hjälp av list och medhjälpare inom polisen.

Forell lever ett påfrestande liv och som inte detta vore nog mister han också två söner. År 1942 blir Forell kyrkoherde i Caroli församling i Borås varefter han delar sin tid mellan Borås och Berlin.

När det är klart att Tyskland kommer att förlora kriget, får Forell uppdraget att jobba med tyska krigsfångar i Storbritannien. Det blir ingen lätt uppgift då tyskarna är hatade av engelsmännen.

Forell väljer dock en annan väg och lär ha sagt: "Jag ska behandla var och en som om han vore min egen son". Efter hand lyckas Forell bygga upp en utbildningsinstitution för de tyska krigsfångarna i Storbritannien.

Som jag förstår Sundén jobbade Forell hela sitt liv för förbrödring i stället för hämnd. Det var inte lätt att vilja hjälpa tyskarna efter kriget då många människor tyckte att de hade sig själva att skylla. Det hände också att Forell betraktades som nazistvänlig.

Ett intressant uttryck för hur han lyckades bygga broar till de som stått på nazisternas sida är hur han tar hjälp av den förre direktören för kemiföretaget IG Farben, alltså det företag som tillverkade den ökända gasen med vars hjälp man gasade ihjäl judar i koncentrationslägren.

I Espelkamp bygger man så upp industri och hantverk i det sargade Tyskland efter kriget bl.a. med hjälp av IG-Farbendirektören.

Ett fint slutord får bli detta: "Vedergällning har sin tid; nu handlar det om att bygga nytt." Så långt om Forell.

Information

• Bertil Tunje informerade om resan till Östergötland i maj. Han menade att alla som följer med med stor sannolikhet kommer att få se platser man inte sett tidigare. Inför resan kommer det att bli en studiecirkel som startar den 17 mars i SOK-stugan. Anmälan till resan senast 1 april. Resegaranti gäller.

• I augusti kommer det också att bli en endagarsresa till Jönköping.

• Vi påmindes också att om att anmäla till 25-årsjubileet. Det fanns listor att skiva på.

• Föreningen har också fått rabatterat pris (375 kr) till musikalen "Singing in the rain" som kommer i höst.

Under mötet avtackades också de avgående styrelsemedlemmarna Karin Svanberg, Åke Caarp och Kerstin Nyman.

Deltagarna bjöds också på kaffe och tårta av föreningen och efter mötets slut fick alla ta var sin bukett med tulpaner.