September 2017

Septemberträff i Nordtorp

Septemberträffen hos Tre Äss hölls i SOK-stugan tisdagen den 19 november. Huvudattraktionen för dagen var sång- och musikduon Götz kalas, bestående av Lena Carlsson sång och Peter Götz klaviatur och sång.

Inledningsvis hälsade ordförande Sven Fagerberg de närvarande välkomna samt presenterade några nytillkomna medlemmar.

Fagerberg meddelade att föreningen har en ny aktivitet i Seniorcenter varannan fredag kl 9.30. Avsikten är att ge möjlighet till social samvaro där man kan lösa korsord, spela kort eller bara sitta och prata. På måndagar kl 13.00 är det teknikkafé; detta är gratis.

Till musicalen Singin' in the rain har ett 60-tal anmält sig. Sven bad alla observera att det biljettpris som anges i vårt program dessvärre är fel. Det korrekta biljettpriset är 375 kr.

Nytt för i år är att man måste betala i förskott till Italiensk afton i Sjömarken den 19 oktober. I höstprogrammet finns uppgifter om konto och tid för anmälan.

Slutligen bad Sven deltagarna att vara uppmärksamma på att några av höstens aktiviteter startar vid annat klockslag än vanligt. Tiderna finns i programmet.

Efter denna inledande information var det så dags för Götz kalas. Här överraskade Lena och Peter med en liten lagtävling med frågor som utgick från musikstycken som de framförde. Tillsammans slet vi med frågorna, energiskt påhejade av Lena och Peter som med både humor och värme ledde oss genom tävlingen.

Efter tävlingen var det så dags för kaffe med fralla och hembakt äpplekaka. Den hembakta kakan fick ett berömmande omdöme av Peter Götz när han och Lena kom tillbaka efter att ha rättat alla svarsformulär. Som i alla tävlingar korades ett vinnande lag och förstapriset bestod av två tygkassar med texten "Götz kalas" till varje lagmedlem. Ett lämpligt pris nu när vi ska försöka dra ner på antalet plastkassar som ställer till skada i naturen.

Så var det då dags för den verkliga konserten där Götz kalas framförde en rad kända låtar där vi ofta uppmuntrades att sjunga med. Både Lena och Peter hade fin kontakt med auditoriet och spred glädje bland oss åhörare.

Slutligen var det dragning i det traditionella lotteriet där var och en hade fått tre lotter av föreningen. Dragningen ackompanjerades av åtskilliga roliga kommentarer med längre eller kortare skrattsalvor som följd.

Det blev en trevlig eftermiddag och de som ordnat alltsammans förtjänar sort tack. Tack också till vår förening som bjöd på hela kalaset.

Foto: Anja Jonsson; text: Lars-Erik Jonsson