September 2019

SPF Seniorerna Tre Äss månadsmöte september 2019

SPF-Seniorerna Tre Äss samlades för höstens första medlemsträff den 17/9. Denna gång var månadsmötet en utflykt som startade vid Sandevi i Sandared. 54 personer deltog i träffen och i egna bilar ställdes färden mot Vänga där vi först besökte bröderna Ylving, som visade upp var sitt museum.

Det ena var ett telemuseum som fanns i samma byggnad som Pub Fähuset. I muséet fanns ett stort antal telefoner av olika modeller och årgångar och det märktes att igenkänningsfaktorn var hög hos besökarna som fick gå upp i mindre grupper p.g.a. att inte alla fick plats samtidigt. Det fanns också exempel på tjänsteuniformer från olika epoker och även stolpskor.

I det andra muséet, som finns på Rubbe gård, visades föremål från jordbruk och lanthushåll. Även här var igenkänningen hög, vilket bidrog till många samtal om minnen.

Efter museibesöken var det dags att bege sig mot Vänga kvarncafe, där det var beställt en sillbuffé. Eftersom vi anlände en god stund för tidigt gavs tillfälle till besök i intilliggande hantverksbutik och museum före maten. Vi fick veta att de nya restauratörerna satsar på ekologisk och närodlat. Till sillen och mandelpotatisen bjöds det på hembakat danskt rågbröd och knäckebröd och efteråt blev det kaffe och kaka.

Ordförande Sven Fagerberg hälsade välkommen till verksamhetsåret och berättade att föreningen nu har 216 medlemmar. De flesta av höstens verksamheter har dragit igång t.ex. två cirklar om Mobiltelefon och surfplatta. Ett teknikcafé äger rum på måndagarna på Senior center.
Information om en kommande resa till Åbytravet den 9/10 gavs av Kent Carlsson. Höstfesten äger rum i Sjömarken den 17/10. Till resan i Gränsbygd Sjuhärad - Halland den 5/11 tas anmälan helst emot via mejl.

Text och bild: Anja Jonsson