Oktober 2022

Tre Äss firar 30-årsjubileum fredagen den 21 oktober 2022 på Ribbingsgården

Det finns ett stort bildgalleri från festen. Tänk på att det finns flera sidor!

Så var det äntligen dags för det efterlängtade 30-årsjubileet fredagen den 21 oktober 2022 på Ribbingsgården i Borås. Över 80 förväntansfulla seniorer strömmade in i festlokalen där man först hade möjlighet att se en fotoutställning över föreningens aktiviteter fram till innevarande år. När tiden var inne serverades en välkomstdrink med bubblande vin eller alkoholfritt alternativ. Ordförande Lars Alhlberg bad om uppmärksamhet, hälsade alla välkomna och utbringade en skål.

Festkommittén hade i förväg gjort upp en bordsplacering och ordningen fanns uppsatt på listor på flera ställen i mingelrummet. När välkomstceremonin var till ända förflyttade sig gästerna in i själva mat- och festsalen för att leta upp det bordsnummer man tilldelats.

Vid varje bord fanns en bordsvärd som hade till uppgift att fördela dryck, vitt och rött vin eller alkoholfritt alternativ, till bordets gäster.

På borden stod förrätten framdukad, Skagentoast med löjrom på rostat bröd, och när tiden var inne lät vi oss alla väl smaka. Under förrätten passade vi på att sjunga lite allsånger tillsammans under ledning av kvällens musiker, "Jörnetorparn" som såg till att alla sjöng i (ungefär) samma tonart. En speciell musikalisk upplevelse bjöds oss av föreningens tidigare mångårige ordförande Sven Fagerberg som hade sammanfattat föreningens många händelser i en egen visa på melodin till Snoddas kända (i alla fall för oss pensionärer) "Flottarkärlek". Från textbladet på borden fick vi alla chansen att sjunga med i Svens visa. Stora applåder för textförfattaren!

Förrätten gick snabbt ned och efter ytterligare några sånger var det dags för huvudrätten som bestod av fläskfile med rödvinssås och haricots verts. Till detta serverades en välsmakande potatisgratäng. Ribbingsgårdens personal serverade snabbt köttet till hela den stora skaran medan gratäng- och såsserveringen betroddes bordsgästerna. Bordsvärdarna serverade det röda vinet till dem som så önskade och alkoholfritt till andra. Maten var rikligt tilltagen och man kan anta att gästerna fick så mycket de önskade, då faten ställdes på ett stort bord efter första serveringen, så att de som så önskade kunde hämta mera.

Med på festen fanns en representant från distriktet, Ulla Wallin med partner, och efter huvurätten höll hon ett litet anförande där föreningen hyllades och lyckönskades inför framtiden. Hon överlämnade också en liten penninggåva och en blomsterbukett till föreningens ordförande. Även ordförande Lars Ahlberg höll tal och gjorde en kort historisk återblick på föreningens historia. Som en kuriositet kan nämnas att före Ahlberg har föreningen enbart haft två ordförande under sina 30 år av verksamhet.

Just i gränstrakten mellan dessert och huvudrätt brakade dansen lös. Lars Ahlberg konstaterade djärvt att om inte han går upp på golvet går nog heller ingen annan upp. Det var ett lyckat initiativ för hans uppmaning klingade inte ohörd. Som en stormvind fylldes golvet av dansande deltagare och man kan inte annat än förundras över vilka färdigheter som visade upp på dansgolvet. Här svängdes, klämdes och buggades så att kavajer och kjolar fladdrade. När dansen väl kommit igång hölls den ständigt vid liv av Jörnetorparns medryckande musik. Dansandet krävde vätska och sådan fanns att köpa i den bar som ordnats i ett hörn av lokalen.

När dansen väl hade startat var det inte några fler fasta programpunkter men nog var vi skyldiga att tacka personalen på Ribbingsgården för att det hade skött servicen så smidigt. Alla kallades fram till scenen och fick en varm applåd.

Efter hand troppade deltagarna av och festen var väl över någon gång mellan kl 22 och 23. Då återstod förstås en hel del arbete. Vad man inte tänker på är kanske att det också har krävts en massa arbete innan det kan bli någon fest. Här är alla deltagare ett stort tack skyldiga festkomittén och styrelsen som lagt ned ett gediget arbete på förberedelser.

Text: Lars-Erik Jonsson; bilder: Anja och Lars-Erik Jonsson