Mars 2018

Månadsträffen i mars hölls i Sjömarkens idrottsgård

Månadsträffen i mars hölls i Sjömarkens idrottsgård tisdagen den 20:e på eftermiddagen.

Dagens huvudattraktion var ett föredrag med foton från en resa till Mexico som Gerd och Bertil Tunje gjort i egenskap av scoutledare. Under vistelsen i Mexico hade man fått tillfälle att resa runt med bil tillsammans med några spansktalande vänner.

Att här försöka återge den intressanta och detaljrika presentationen är knappast meningsfullt eller ens möjligt men några nedslag kan möjligen återskapa minnesbilden av föredraget hos den som lyssnade på presentationen.

När vi ser Mexico på världskarta, tänker vi sällan på att landet är så stort, fyra gånger så stort som Sverige. Huvudstaden Mexico City, som är en jättestad på 9 miljoner invånare, ligger 2200 m.ö.h. Att klättra i trappor på den höjden blir kännbart.

Att bila omkring på landsbygden i främmande land kan också erbjuda överraskningar. Precis som andra ställen i världen försöker människor försörja sig på att sälja olika saker. En kreativ taktik var att bjuda ut sina varor till bilister där det fanns påfallande stora s.k. vägbulor så att bilarna måste köra väldigt sakta.

Bertil berättade också om ytterligare ett sätt att få stopp på bilarna ute på landsbygden. Här kunde en vuxen och ett barn stå på varsin sida av vägen och hålla ett rep emellan sig. Den ovane stannar givetvis om det är ett rep tvärs över vägen varvid varor kan bjudas ut till försäljning. Efter några gånger förstår man att de släpper repet om man inte stannar.

Att inte köra efter mörkrets inbrott kan vara en god idé när man inte känner till förhållandena. Emellertid kan det vara svårt att beräkna tiden. Vid ett tillfälle, berättade Bertil, kom man fram sent och var tvungna att försöka hitta något att äta efter incheckningen. Nu var det kväll och mörkt då man begav sig ut i den lilla staden. Efter ett tag upptäcker de att en polisbil cirkulerar runt och håller dem under uppsikt.

Vi fick förklarat för oss att polisen hade upptäckt att några främlingar var ute sent på kvällen och att de därför fann det nödvändigt att hålla dessa under uppsikt så att de inte skulle råka ut för något.

Avslutningsvis fick vi höra om ett hotell där man hade ett levande lejonpar med ungar alldeles i närheten av receptionen. Lejonens rytande väckte de kringresande scoutledarna åtskilliga gånger under natten.

Under knappa 50 minuter hade vi fått vara med om en mycket intressant resa och vi tackade för detta med en varm applåd.

Efter föredraget var det dags för gott kaffe med frallor och kaka, vilket Sjömarkengruppen förtjänstfullt hade ordnat.

När den värsta kaffetörsten stillats, passade Caisa på att informera om de närmast förestående resorna till IKEA respektive Nordjylland. Anmälningslistor skickades runt.

Bertil utlovade att all information om resan till Gotland den i augusti ska finnas till nästa månadsmöte.

Sven upplyste om att han har skaffat 20 biljetter till musikalen Rivierans guldgossar med Hjalmarsson m.fl. den 6 oktober. Det finns några biljetter kvar.

Så var det då dags för dragning i lotteriet. Prisbordet såg inbjudande ut som vanligt. De lyckliga vinnarna banade sig fram till bordet allteftersom deras lottnummer dragits.

När lotteridragningen var över, förklarade Sven mötet avslutat varefter deltagarna snabbt försvann var och en till sitt.