Pengar att söka – senast 18 mars!

Vi vill göra föreningarna uppmärksamma på att socialstyrelsen åter igen utlyser medel för att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre personer.

Riksdagen har beslutat att förlänga satsningen på att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre personer även för 2022. I år kommer 23,5 miljoner kronor att fördelas av Socialstyrelsen.

Under 2018–2020 har flera föreningar i Skåne har kunnat genomföra lyckade projekt med hjälp av pengar de fått beviljade av socialstyrelsen. Vi hoppas att fler föreningar tar chansen och söker!

Syftet med statsbidraget är att förebygga och bryta ensamhet och isolering bland äldre personer.
Enligt Socialstyrelsen kommer bidraget lämnas i form av verksamhetsbidrag eller projektbidrag. Bidrag får även lämnas för vissa kostnader för administration av den verksamhet som bidrag lämnas för. Bidragets syfte är att förebygga och bryta ensamhet och isolering bland äldre.

Bidrag får lämnas för:
1. Anordnande av aktiviteter som bidrar till gemenskap och stimulans bland äldre.
2. Skapande av mötesplatser för äldre och kontaktytor mellan äldre och yngre personer.
3. Åtgärder som möjliggör att fler äldre kan engagera sig ideellt eller delta i verksamheter som anordnas ideellt.

Bidrag får även lämnas för andra åtgärder som bidrar till att förebygga och bryta ensamhet och isolering bland äldre personer.

SPF Seniorernas förbund kommer att söka medel för att ta fram ett material till stöd för kontakt/samtalsgrupper och aktivitetskataloger och vi uppmanar alla intresserade föreningar och distrikt att också söka medel.

Sista ansökningsdag är 18 mars. Beslut kommer under mars och om pengar beviljats, sker utbetalning i april.

För att komma till Socialstyrelsens sida och göra ansökan, klicka HÄR.