Rekrytering – medlemsvård – styrelsearbete

Viktiga frågor på föreningskonferensen i Eslöv den 8 oktober 2021 var medlemsrekrytering och medlemsvård. Pandemin har tyvärr medfört att Skånedistriktet har tappat många medlemmar. Vissa föreningar är mer drabbade än andra, men problemet är genomgående och angår alla.
Så hur kan föreningar rekrytera nya medlemmar och återrekrytera de medlemmar som har gått ur? Det är minst lika viktigt med god medlemsvård så att medlemmarna vill stanna kvar.
Men en förening behöver också en väl fungerande styrelse. Många föreningar vittnar om att det är svårt att hitta nya styrelsemedlemmar.

Givande grupparbeten gav många bra tips

Konferensdeltagarna blev indelade i samtalsgrupper med i uppdrag att kläcka så många idéer som möjligt kring dessa tre frågor: Rekrytering av nya medlemmar, medlemsvård och rekrytering av nya styrelsemedlemmar.
Efteråt presenterade varje grupp sina bästa idéer, och de var många! Det var väldigt inspirerande att lyssna på vad alla hade kommit fram till.

Här har vi sammanställt alla tips som vi hoppas att alla föreningar kan ha nytta av.

Rekrytering

• Skicka ut information om föreningen med personlig inbjudan till ”nya 65-åringar” i närområdet, alternativt till 70-åringar. Ring upp och fråga om de vill vara med.
  • Ha ett informationsmöte om föreningen minst varje år.
  • Generationsväxlingen är ett stort problem. Viktigt med ett omväxlande aktivitetsutbud som även kan locka yngre.
  • Sprid ut att vi har ett bra koncept, vi har kul! Lockande utbud: studiebesök, trevliga aktiviteter, resor (speciellt endagarsresor för då är det fler som kan vara med).
  • Sätt upp anslag för att synas, kolla med fastighetsägaren om man får sätta upp en lapp, även bageri och blomsteraffär, pizzeria, frisör mm.
  • Lägg ut föreningens program i bibliotek, församlingslokaler etc.
  • Representanter från föreningen kan stå vid biblioteket, sjukhuset, vid evenemang i byn eller staden och dela ut reklam och prata med intresserade.
  • Aktiviteter inom ramen för projektet ”Ofrivillig ensamhet” kan ge många nya medlemmar!
  • Utomhusaktiviteter är extra bra därför att man syns. En förening går till exempel stavgång varje vecka där deltagarna bär vita västar med stora föreningslogotype.
  • Personliga kontakter – berätta för vänner och bekanta hur trevligt ni har i SPF.
  • Bjud in gäster till olika aktiviteter och bjud på gratis kaffe/fika.
  • Annonsera i lokaltidningen eller gratistidningen.
  • Bjud in lokalpressen till aktiviteter.
  • Bearbeta lokalpressen med färdigt material – skriv reportage om aktiviteter och skicka in till tidningen. En förening skickar konsekvent, efter varje möte, ett kort referat till lokaltidningen tillsammans med datumet för nästa möte. Det ger resultat!

Medlemsvård

• Presentera nya medlemmar på medlemsmöten så de känner sig välkomna.
  • Väntjänster kan locka både yngre och äldre
  • Uppföljning av nya medlemmar – fråga om de trivs och vilka önskemål de har.
  • Nya medlemmar bjuds på lunch med introduktion och information.
  • Inventera medlemmarnas intressen – vad vill de göra? Var lyhörd för deras önskemål och anpassa programmet efter det.
  • Regelbundna utskick till alla medlemmar med information om kommande månadens aktiviteter.
  • Håll hemsidan uppdaterad!
  • Starta fadderverksamhet för nya medlemmar så att de känner sig trygga och vill vara kvar.

Värva nya styrelsemedlemmar

• Locka in presumtiva styrelsemedlemmar via praktiska göromål, kaffekokning, dukning, lotterier.
  • Publicera styrelseprotokoll på hemsidan.
  • Valberedningen har en mycket viktig roll.
  • Samla styrelsen för en trevlig kväll med mat och vin och samtala om hur ni ska rekrytera nya medlemmar och styrelsemedlemmar.
  • Delegera arbetsuppgifter så att fler medlemmar engageras och på sikt kanske vill gå med i styrelsen.
  • Bjud in en medlem (tänkbar kandidat) till varje styrelsemöte så att medlemmen ser hur trevligt det är att vara med i styrelsen.
  • Börja med att adjungera intresserade medlemmar till styrelsen.

Två saker återkom som en röd tråd i alla grupper:
Det är viktigt med ett bra och varierat aktivitetsutbud, och det är viktigt att synas!