Skånemästare i Boule korade efter lång tävlingsdag

Den 19 juni 2018 kämpade 69 lag om titeln distriktsmästare inom SPF Seniorerna Skånedistriktet

• Finallagen från Kärnan Helsingborg resp Club 230 Staffanstorp

Distriktsmästerskapet i boule år 2018

Efter noggrann planering stod SPF Seniorerna Ättehögen tillsammans med Åstorps Björnboulare som arrangör för årets distriktsmästerskap i Boule den 19 juni. Spelplan var Åstorps Björnboulares banor i Åstorp. Det blev ett lyckat arrangemang där deltagarna kunde glädjas över en väl genomförd tävlingsdag.
Mästerskapet samlade inte mindre än 69 lag. Boulesporten är mycket populär bland Skånes SPF-are.

Tävlingsformen var trippel med fem omgångar monrad plus finalspel för de åtta bästa lagen. Tävlingen startade tidig förmiddag och först runt klockan 19 kunde mästarna koras. De två lagen som möttes i finalen kom från Staffanstorp och Helsingborg. Laget från Staffanstorp avgick med segern.
Vinnarlaget från Staffanstorp bestod av Lennart Jönsson, Carmith Dahlberg och Phil Blomgren.
I silverlaget från Helsingborg tävlade Lennart Ljungkvist samt Inger och Ove Löfgren.
Värt att notera i sammanhanget är att inte mindre än tio lag kom från Staffanstorp.

Lasse Ståhl stod som ledare för tävlingen och för domarinsatsen svarade Berth Lindelöf. Samtal fördes med distriktets representant och prisutdelare Gunvar Grevstig om regler och spelformer.
Reglerna för tävlingsspel är inte lika hos SPF Seniorerna och SBF, Svenska Bouleförbundet. I mästerskapet i Åstorp följdes Bouleförbundets regler. Tävlingsformen med både grundspel och finalspel gör att det blir en mycket lång tävlingsdag. Många av deltagarna ville se en förändring. Vi presenterar resultaten från både grund- och finalspel.

Resultat från grundspelet

Placeringar slutspelet (8 främsta lagen)