Kostnadsersättning och digital deltagarrapportering vid SV:s kurser

Nedan följer viktig, aktuell information från Studieförbundet Vuxenskolan (per 2021-09-22) angående nya regler för kostnadsersättning vid kurser och studiecirklar samt om digital rapportering via E-lista. Föreningar måste själva kontakta verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan för att få hjälp med planering av aktiviteter. Ni bestämmer förstås själva vilka aktiviteter ni vill genomföra. Men för att få kostnadsersättningar måste ni – innan aktiviteterna genomförs – ta kontakt med Studieförbundet Vuxenskolan. Många använder redan E-lista, men om ni inte börjat med det så ta kontakt med er verksamhetsutvecklare för att få hjälp med detta.

Kostnadsersättningar

Kostnadsersättningar används då vi av praktiska skäl inte direkt kan ta kostnader för verksamheten vi anordnar. En kostnadsersättning är således en ersättning för ett utlägg till studiecirkeln, t ex för böcker, hyra av en lokal eller färger till akvarellcirkel.

Från den 1 september 2021 finns en uppdaterad rutin för hantering gällande olika varianter av kostnadsersättningar och krav på underlag i Studieförbundet Vuxenskolans verksamhet.

Rutinen förtydligar t ex att:

• Vid planering av ett arrangemang kommer SV och cirkelledare eller samverkansparten överens om vilka kostnader som ska ersättas i just den studiecirkeln.
  • En kostnad måste vara förknippad med verksamheten i en specifik studiecirkel.
  • Ersättning för allmänna verksamhetskostnader som t ex färger till akvarellcirkel, gitarrsträngar till musikverksamhet eller en extern medverkandes kostnad kan ersättas.
  • Delar av en hyra kan ersättas. När del av en faktura, ställd till en samverkanspart, ska ersättas måste rimlighet i storleken på ersättningen bedömas av SV.
  • Generellt stöd godtas ej.
  • Kapitalvaror godtas ej. En kapitalvara är en vara som sparas eller förbrukas långsamt, dvs som fortfarande har ett värde en längre tid efter inköp. T ex en musikförstärkare, vävstol eller bikupa.
    Denna typ av kostnader faktureras alltid till SV direkt och är SV:s egendom och lånas ut till verksamheten. När verksamheten avslutas ska egendomen lämnas tillbaka till SV.
  • Det bästa är alltid att kostnaden tas direkt av SV, då hamnar originalkvitton och originalfakturor i vår bokförening.
  • För kostnader som ska ersättas till cirkelledare eller samverkanspart ska kvitto eller faktura alltid bifogas som underlag.

E-LISTA

Välkommen till SV:s E-tjänst

E-Tjänsten är plattform på webben för enklare rapportering och registrering av folkbildningsverksamhet. E-Tjänsten utvecklas gemensamt av bransch- och intresseorganisationen Studieförbunden i Samverkan. Under hösten 2021 sker också fler förbättringar i layout och anpassningar för att göra E-Tjänsten mer tillgänglig.

E-Tjänsten innehåller olika funktioner, både för ledare, för våra samverkande föreningar och för vår interna administration.

E-Tjänsten används främst av våra ledare. Den tidigare e-listan har ”flyttat in” i E-tjänsten. Här kan du registrera närvaro samt hantera dina studiecirklar och arrangemang via mobil, surfplatta eller dator. Det finns flera smarta funktioner, som att kunna skicka meddelanden till deltagare och bifoga dokument.

För att använda E-Tjänsten behöver du ha ett webbkonto hos oss. Kontakta din avdelning så hjälper dem dig att komma igång.

Från Folkbildningsrådet är det ett krav från 2022 om att införa digitala listor och elektronisk signering. Syftet är att höja den administrativa kvaliteten hos studieförbunden. SV startar därför upp elektronisk signering av arrangemang redan nu från och med den 16 augusti. Du som ledare loggar in med personnummer och lösenord, men vid slutsignering används BankID.

Här nedan kan du ta del av instruktionsfilm och lathund för hur det går till.
Om du inte har BankID, kontakta din avdelning för mer information.

På denna sida hittar du lathundar för E-tjänsten, men du kan be din verksamhetsutvecklare på SV om hjälp. https://www.sv.se/cirkelledare/e-tjanst/