The Memory Band med "A touch of Sinatra" samt "den inhumana vården" på Ordförandekonferensen

The Memory Band underhåller med "A touch of Sinatra" efter lunch (kl 13) på Ordförandekonferensen i Lund den 12 oktober. (Föreningarna kan anmäla fler personer till konferensen).
Vidare ett föredrag av Hans-Inge Persson om hans erfarenheter av sjukvården som resulterat i boken "Den inhuman vården" (ytterligare presentation nedan)
Se vidare för program och inbjudan.

SPF Seniorerna Skånes Ordförandekonferens är den 12 oktober på Star Hotell, Glimmervägen, Lund.
Föreningarna är välkomna att anmäla flera personer (i princip obegränsat antal)

Till utskickad inbjudan (med kompleterad program)

Kl. 09.00 - 09.30 Registrering, kaffe med frukostbulle serveras
Kl. 09.30 - 09.45 Välkomsthälsning av Distriktsordförande Peter Lindgren
Kl. 09.45 - 10.15 Göran Wenemark, Kortfattad summering av Kongressen
Kl. 10.15 - 10.30 Redovisning av kongressmotioner från Skåne
Kl. 10.30 - 10.45 Paus
Kl. 10.45 - 11.45 Hans-Inge Persson om "Den inhumana vården"
Kl. 12.00 - 13.00 Lunch
Kl. 13.00 - 14.00 The Memory Band – A touch of Sinatra
Kl. 14.00 - 14.15 Paus
Kl. 14.15 - 15.00 Richard Olsson, Förbundsstyrelsen
Kl. 15.00 - 15.30 Info från Distriktet och kommittéer / Frågestund
Kl. ca 15.30 Slut

Presentation av Hans-Inge Persson

"Jag är inte längre en människa, jag har blivit ett vårdobjekt", sa hans döende fru. Nu driver Hans-Inge Persson kampen för en bättre sjukvård."

Så här presenterade TV Aktuellt Hans-Inge i samband med en intervju.

I boken "Den inhumana vården" beskriver Hans-Inge Persson hur hans hustru under sina sista månader mötte 50 olika läkare på Skånes universitetsjukhus.

– Boken är en rapport om ett haveri, konstaterar han.

Nu inbjuds han att tala för unga läkare om bemötande och skriver på en ny bok.Hans-Inge Persson hustru Christina var multisjuk. Hon led sen flera år tillbaka av lungfibros och drabbades också av en tumör i hjärnan. Hon vårdades under förra året först på en neurologisk avdelning och senare på onkologen på Skånes universitetssjukhus, SUS.

Blev ett vårdobjekt
Hans hustru förvandlades snabbt till ett "vårdobjekt" berättar han. Hon blev avpersonifierad. Hon gick in på neurologen och lämnade den i rullstol. Om detta skriver överläkaren "ingen påtaglig försämring har inträffat här".

– Hon gick själv in och åkte rullstol ut! Men läkaren tittade på bara på mätbara värden. Inte på hur Christina verkligen mådde.

Varje dag gick han hem och skrev ner sina intryck i en dagbok och dessa anteckningar blev sen boken "Den inhumana vården".

Sen den gavs ut håller han nästan varje vecka föredrag om sina erfarenheter. När SVT möter honom pratar han inför ett 30-tal unga läkare som redan lärt sig att tiden för varje patient är knapp.

Hans-Inge Persson har också bjudits in för att prata inför sjukhusledningen, vilket resulterade i tillsättandet av en styrgrupp för integrerad vård. Den behövs konstaterar Daina Selga, chefläkare på SUS.

Länk till intervju hos Sveriges radio P4 Extra