08-03 Viola Krenn

Höstens första cafémöte 3 augusti

Idag fick SPF Seniorerna Tuna-Säter besök av Viola Krenn som är engagerad i Borlänge demensförening. Hon informerade oss om olika demenssjukdomar och bemötande. Att det var ett intressant ämne syntes på besöksantalet. Varje stol var upptagen vilket betyder att vi var 35 personer i lokalen.

Viola visade ett bildspel och berättade att demens är samlingsnamn där bland annat alzheimers sjukdom och parkinsondemens ingår. Cirka 180 000 människor är drabbade i Sverige och varje år insjuknar 25 000 – 30 000. Största gruppen har alzheimers sjukdom. Viktigt i bemötande av personer med demenssjukdomar är att vara lugn, tydlig och visa respekt.

Efter kaffe och kaka berättade Viola lite om sitt arbete och om sitt engagemang i demensföreningen. Vi som lyssnat tackade för bra och intressant information. Att man glömmer saker och namn ibland behöver däremot inte betyda att man har en demenssjukdom.

Text Birgitta Thurin

Foto Gunnar Olsson