09-15 Rydell

Veterinär och fjällvandrare Olle Rydell gästade SPF Seniorerna Tuna-Säter.

Vi var ett 20-tal seniorer som fick höra Olle Rydell berätta om tillkomsten av veterinäryrket i slutet av 1700-talet. I börja var man veterinär på halvtid och den andra tiden var man klockare.

Många sjukdomar hos människorna orsakas på olika vis av sjuka djur. Olle berättade om hur man kom fram till ett vaccin för smittkoppor. Många miljoner dog under den epidemin på 1700-talet. En man som hette Jenner upptäckte att mjölkerskor som haft kokoppor inte fick smittkoppor och efter många år av utveckling vaccinerades flertalet och idag är sjukdomen helt utrotad. I slutet av 1800-talet härjade tuberkulos, som man fick genom den opastöriserade mjölken.

Idag härjar fågelinfluensan hos vilda fåglar. Pilgrimsfalken har minskat med 25 %. Svinpest härjar bland vildsvin, främst i Baltikum. Rabies är en annan sjukdom som finns lite varstans, dock inte i Sverige och Norge.

När Olle Rydell började som veterinär var det mest lantbruksdjur han behandlade, idag är det mest sällskapsdjur, katter, hundar och hästar. I början av sin gärning arbetade han i Västerbotten där han kom i kontakt med fjällvärlden. Fjällvandringar blev efter det ett av hans stora intressen. Han har vandrat själv men även guidat olika grupper. Sverige har idag 30 nationalparker, Kungsleden var den första. Efter en del av Kungsleden som idag kallas en modern pilgrimsled står minnesstenar med texter som ”Den längsta resan är resan inåt” skrivna av tidigare FN-generalsekreteraren Dag Hammarskjöld.

Det viktigaste att ha med på vandringarna enligt Olle är karta och kompass, GPS för att få fram koordinater om något händer, bra skor, en stav för att ta sig över forsar och så förstås en fjällflora.

Efter den obligatoriska fikastunden med många och livliga diskussioner avslutade Olle Rydell med att svara på våra frågor. Han avtackades med en stor applåd och en användbar keps.

Text Birgitta Thurin

Foto Gunnar Olsson