04-28 Nybro

Cafèmöte med Börje Olsson i Strandbro bygdegård

Snön är borta och Nybrobacken är stängd för säsongen. Bra för oss som äntligen fick lyssna till Börje Olsson när han berättade om Nybrobackens drygt 80-åriga historia.

Man letade efter något bra ställe att ha en skidbacke på och i slutet av 30-talet hittade man en bra plats i Nybro, som passade bra med sitt norrläge. Där skulle snön ligga kvar länge. Det röjdes i backen och Börje berättade att många även använde skidorna för att ta sig till backen på den tiden.

I början av 40-talet fixades det belysning i backen och strålkastare längst upp. Toppen för utförsåkarna, men inte så bra med tanke på att det var krig och mörkläggning som gällde. Det byggdes ett starttorn och en toppstuga. Till en SM-tävling kom det en publik på ca 2 500 personer. 1942 kom även damer med i klubben som tidigare enbart haft manliga medlemmar.

År 1946 började man titta på linbanor och byggde också en ”hemslöjdstillverkad” linbana som användes i 20 år. Det tog ca 2 400 arbetstimmar att bygga den.

Idag har IFK Borlänge Alpin 370 medlemmar där ca 60-70 medlemmar är aktiva. Klubben äger fastigheterna, marken där fastigheterna står och liftarna men arrenderar backarna. På grund av pandemin har det inte varit öppet för allmänheten de senaste två åren utan endast föreningsverksamhet, träningsgrupper och skidskola.

Vi tackade Börje för en intressant information och medan han skyndade vidare till nästa möte plockade vi fram kaffekorgarna för eftermiddagsfikat.

Text och foto Birgitta Thurin