24-04-11 Från styrelsen

Sammanfattning från styrelsemötet 11 april 2024

Ena dagen 18 grader varmt och sol och nästa regn och bara 8 grader. Ja, än är det inte sommar, men snart så. Mötet inleddes som vanligt med att Laila berättade om hur vår ekonomi ser ut, och det ser i stort sett bra ut. Det som man kan önska är att det blir några fler som besöker våra månadsträffar. Laila berättade också att 3 kartonger med gamla handlingar och foton har lämnats till Folkrörelsens arkiv i Falun.

Ann-Christine har varit på ett möte med KPR, kommunala pensionärsrådet. Det har tagits fram en åtgärdsplan inom äldreomsorgen. Det finns 430 platser på särskilda boenden i kommunen. Ulf Kristoffersson hade berättat om en dagverksamhet som skulle startas för yngre dementa. En glädjande nyhet var att kommunen, efter protester från ledamöter i rådet, bestämt att det fortfarande ska vara två veckors växelvis boende och inte endast en vecka per månad. Pensionärsgruppen som Ann-Christine medverkar i har också träffats. Därifrån fick vi en hälsning att vi är välkomna till pelarsalen i Forum 5 maj kl. 14.00 för att lyssna på musik av Dragspelsklubben.

Ann-Christine, Laila, Maggan, Gunnar och Birgitta har deltagit i distriktets årsstämma på Domnarvsgården i Borlänge. Föreningen är väl representerad i distriktet. Gunnar har i många år varit ordförande i valberedningen, Laila är nyvald revisor, Ann-Christine är nyvald representant i RPR, regionens pensionärsråd och Birgitta är omvald som ledamot i styrelsen. Anna-Lena Karlsson är omvald som ersättande revisor.

Laila berättade även att det blir två resor till Bönans lots– och fyrvaktarplats, det finns några platser kvar till resan 30/5. Det kommer även att bli en hemlig resa som hon återkommer till.

Nästa torsdag är det dags för nästa aktivitet, då kan vi ses i Gustafs församlingshem. Tommy Gunnars Band från Rättvik kommer och underhåller med sång och musik. Torsdag 25 april gör vi ett studiebesök på Peter och Therese Anderssons fårgård i Nyby. Vi hinner med två danstillfällen i Nybo bygdegård, fredag 26 april kommer Stickanz orkester och fredag 10 maj Tony Viborgs orkester.

Till slut, kom ihåg att anmäla dig till resan till Wij trädgårdar 11 juli. Anmälan under perioden 2 maj – 12 juni till laila.dalarna@gmail.com eller 070-200 75 65.

Allt finns naturligtvis att läsa om på vår hemsida som du når på www.spf.se/tuna eller med QR-kod

Styrelsen/Birgitta