Från styrelsen 14 september

Sammanfattning från styrelsemötet 14 september 2023.
Efter regn kommer solsken och det har vi haft de senaste 14 dagarna, men det känns i luften att hösten är på väg. Det var kofta på som gällde på promenaden till styrelsemötet idag.
Laila inledde dagens möte med att gå igenom föreningens ekonomi. Vi diskuterade hur mycket pengar annonseringen varje månad får kosta.
Ann-Christine hade varit på ett möte med kommunala pensionärsrådet och de hade gjort ett besök på nya Gyllegården. Enligt Ann-Christine hade det varit ett bra möte där alla fått komma till tals. En läkemedelsrobot skulle avlasta personal, även uppköp av tvätt från Samhall. Man plockar bort serviceinsatser från vårdpersonal.
Vi kommer även i höst att bjuda in våra nya medlemmar till en enkel sammankomst någon dag i november. Vi beslutade också att skicka rekryteringsbrev till ett antal 69-åringar för att tala om att föreningen finns och att de är välkomna till oss.
SPF Daladistriktet kommer att genomföra en rekryteringskonferens i september där Aina och Helena kommer att delta. Tuna-Säter kommer även att delta med ett lag i distriktsfinalen i Hjärnkoll som kommer att genomföras i Borlänge. Det lag som vinner där kommer att åka till Stockholm och tävla på förbundsnivå.
Höstens aktiviteter inleddes i augusti med att Anders Åkerlund berättade om Uganda, Afrikas pärla. Ann-Christine såg till att vi fick njuta av årets surströmming och Bo Funcke kom och berättade om Romme Alpins tillkomst och historia. Lundgrens ramlistmuseum i Gustafs fick ett besök och ett 20-tal personer har varje måndag deltagit i våra vandringar.
På månadsträffen 21 september kommer Kent och Kurt Sundstedt till Coriandergården i Säter och underhåller med sång och musik. Det blir dans i Nybo bygdegård till Lars Erikssons orkester fredag 29 september och 3 oktober gör vi ett studiebesök i Villa Bergalid i Falun.
Tyvärr blev vandringen 18 september i Hedemora inställd, men 25 september vandrar vi till Tvärstupets naturreservat och 2 oktober genom Sör Amsberg till Äxuln.
Styrelsen/Birgitta