09-26 Källslätten

SPF Tuna- Säter har vandrat till Källslätten.

Vandringen följde den gamla kärrvägen från Falun, en stenig och delvis brant väg. Det föll ett lätt regn som gjorde stenarna hala och en prövning för ömma knän. Framme i Källslätten blev det rast innan Stig Åke Svensson gjorde en grundlig beskrivning av Källslättens historia. Stig Åke är ordförande i Källslättenföreningen som skött området sedan 1967. På den tiden var åkrarna planterade med barrskog och resten mest sly. Det fina kulturlandskapet är nu i ursprungligt skick med åkrar och ängar och hålls öppet med betande får och några kvigor, oönskade djur som vildsvin och varg hålls utanför med ett kraftigt viltstängsel. Sommarens höjdpunkt är slåtterdagen då allt slås med lie och hö hässjas på gammalt vis. Den som vill veta mera om Källslätten kan vända sig till styrelsen och köpa föreningens fina bok. Vi tackade Stig Åke innan vi vandrade  hemåt.

Text och foto Gunnar Olsson