Resa Minnesota

Upplev svenskbygderna i Minnesota med SPF Daladistriktet

7–17 september 2024

Res bekvämt med buss från norra Dalarna med upphämtning längs vägen till Arlanda

Minnesota är ett fantastiskt resmål i USA, som erbjuder både naturlig skönhet och storstadskultur. USA:s hjärta i inlandet med en internationell hamnstad, Svenskbygderna och Mall of America (MOA). Ta reda på varför 5 miljoner amerikaner älskar att bo här, och varför våra svenska förfäder valde att flytta hit under den stora utvandringen från Sverige.

Dag 1 – 7 september 2024

Transfer med eftermiddagsbuss från Dalarna till Arlanda.

Middag och övernattning på prisvärda Connect Hotel Arlanda vid Arlanda flygplats

Dag 2 – 8 september 2024

Avresedagen Sverige – Minneapolis!

Vårt äventyr börjar med flygresa från Arlanda till Minneapolis

Vid ankomsten checkar vi in på Best Western Normandy Inn i hjärtat av Minneapolis

Vi njuter av en välkomstmiddag på hotellet innan en god natts sömn

Dag 3 – 9 september 2024

Svenskamerikanska Institutet och Swede Hollow Park

Svenska Amerikanska Postens grundares vackra hem donerades till Svenskamerikanska Institutet – ett oförglömligt besöksmål i Minneapolis

Vi besöker tvillingstaden St Paul och tar en promenad i Swede Hollow Park, där Ola Larsmo beskrev de svåra förhållanden för de första svenska invandrarna. Vi tar en lunch på Swede Hollow Café innan promenaden

Dag 4 – 10 september 2024

Historiska Stillwater och Scandia

Stillwater på den vackra St Croix floden var där de första svenska immigranterna landsteg i Minnesota. Vi äter lunch på egen hand, med tid för shopping och upptäckter.

Scandia är en av de första bosättningsplatser för immigranterna norr om Stillwater. Vi besöker Gammelgårdens svenska immigrantarvsmuseum.

Vi återbesöker Stilllwater för middag på anrika Dock Café i hamnområdet och njuter av lokala specialiteter.

Dag 5 - 11 september 2024

Svenskbygderna: Chisago City, Lindström och Nya Duvemåla

Vi påbörjar besöket i Svenskbygderna med att följa i Wilhelm Mobergs fotspår!

Vi ser skrivbordet där Moberg skrev sina romaner, besöker Chisago Historical Society, hälsas välkomna med presentationer från Chisago Lakes stadsprofiler, äter lunch på historiska Gustafs i Lindström och besöker Nya Duvemåla

Dag 6 – 12 september 2024

Svenskbygderna: Center City och Taylors Falls

Idag besöker vi en av de första kyrkorna som uppfördes av svenska invandrarna i Chisago området, Swedish Lutheran Church i Center City. Vi får en presentation om kyrkans historia.

Sedan tar vi en vandring på kyrkogården och beskådar alla gravstenar på svenska från 1800 talets mitt och framåt.

Vi besöker staden Taylors Falls. Vi besöker historiska platser och avslutar dagen på en hjulångare, där vi ser vad svenskarna såg innan de landsteg. Vi njuter av middag ombord!

Dag 7 – 13 september 2024

Duluth – internationella hamnstaden vid Lake Superior

Idag lämnar vi Minneapolis och åker 2 timmar norrut till världens största söttvattenshav, Lake Superior och staden Duluth. Många av de svenska invandrarna migrerade till Duluth.

På väg till Duluth besöker vi vänorterna Cambridge (Rättvik), Braham-Stanchfield (Orsa) och Mora.

Framme i Duluth så äter vi lunch på den kända restaurangen Grandmas innan vi checker in på hotellet i    Canal Park.

Vi tar även en hamnkryssning mellan Duluth Minnesota och Superior, Wisconsin och lär oss om hamnstadens betydelse vad gäller export av säd och järnmalm till Atlanten och världen via St Laurence Seaway och de andra stora insjöarna.

Dag 8 – 14 september 2024

Duluth – Hibbing, ToR

Vi lämnar Duluth på morgonen och åker till gruvstaden Hibbing, som är Minnesotas största järnbrytningsstad.

När vi är framme så passar vi på att se var Nobelpristagaren Bob Zimmerman växte upp.

Efter lunch så besöker vi Greyhound Bus Museum, som hyllar verksamheten som grundades av svenskättlingen och dalmasen Eric Carl Wickman, född Martis Jerk

Dag 9 - 15 september 2024

Duluth - Bloomington

Vi säger farväl till hamnstaden Duluth och reser till Bloomington, en stadsdel söder om Minneapolis.

På vägen hem besöker vi vänorten Brainerd (Leksand)

Väl framme i Bloomington så besöker vi Mall of America (MoA) som är den största inomhus shopping- gallerian i Nordamerika. Ett stort tivoli finns inomhus om man inte vill shoppa! Vi har vår gemensamma farvälmiddag på Mall of America

Dag 10–16 september

Minneapolis - Arlanda