04-22 Tunaåleden

Vårens första vandring med SPF Tuna- Säter

Aprilväder kan bli allt mellan vinter och sommar, i dag mest vinter mulet, några minusgrader och el kall nordlig vind. 14 välklädda vandrare gick Tunaåleden Österby Tyllsnäs. Av alla fåglar som finns här, storspov, tofsvipa och många småfåglar var det bara en hackspett som hörde av sig. Blåsippor blommar och vitsippor är på gång.  I det kyliga vädret har Tunaån slutat stiga men på ett ställe var det vatten på stigen. En som trivs i vattnet är bävern som visar prov på uthållighet, några grova träd verkar var fleraårsprojekt att fälla. Fällning av mindre träd verkar pågå för fullt, mindre kvistar nersläpade till lyan och många avbitna stumpar ligger nog kvar tills vi gått vidare. Det var uppskattat att kafferasten blev inomhus i Olsson stuga i Tyllsnäs innan vandringen tillbaka till Österby. Nästa vandring blir i Åsen Säter.

Text och foto Gunnar Olsson