Vi ställde inte in - vi ställde om

Vi brukar säga att SPF Seniorernas verksamhet står på två ben. Det ena benet handlar om att skapa trivsel för medlemmarna, bl a om att arrangera föreläsningar, ordna kurser med varierande innehåll och inte minst resor. Det andra benet handlar om att tillvarata medlemmarnas intressen på olika nivåer, kommunalt, regionalt och nationellt.

I SPF Seniorerna Falun har vi kunnat vara nöjda med det vi gjort inom det första benet, men när pandemin kom försvann all vår verksamhet. Vi har tvingats att stänga ner nästan all verksamhet. Efter jul har vi kommit igång med digitala föreläsningar och intervjuer som vi kan lägga ut på vår hemsida, vilket är bra. Då det inte finns så mycket att skriva om våra arrangemang under 2020, tänkte vi berätta lite mer om de "segrar" vi inom SPF Seniorerna kan hitta inom det andra benet.

SPF Seniorerna har varit med om att "chockdigitalisera" seniorerna i Sverige. Medlemmarnas digitala kunskap och aktiviteter har ökat markant under året. Daladistriktet genomförde sin årsstämma digitalt och även förbundet genomförde kongressen helt digitalt. Med andra ord så ställde vi inte in – vi ställde om.

En annan seger fick vi när vår förbundsordförande Eva Eriksson (bilden) gick ut och protesterade kraftigt mot Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, när de i sin undersökning kring Corona-opinionen inte frågat personer över 80 år. Efter att både Aftonbladet och TV 4 tagit upp kritiken, ändrade sig MSB.

På den ekonomiska sidan har SPF Seniorerna i många år påpekat att det lönar sig dåligt att arbeta för sin pension. Pensionsgruppen i riksdagen har nu föreslagit ett inkomstpensionstillägg, vilket inte är tillräckligt, men vi kan se det som att de tagit till sig våra argument. En annan ekonomisk fråga har också varit likställd skatt på lön och pension. De skatteförslag som lades fram under 2020 beaktade detta. Även uppskovsräntan för uppskjuten skatt kommer att tas bort under 2021. Förhoppningsvis kan det ekonomiska hindret underlätta flyttkedjor och seniorer kan lämna sina stora hus till barnfamiljer som kanske mer behöver det.

På centralt håll inom SPF Seniorerna har det varit rekordmånga möten med politiker och beslutsfattare. Förbundsledningen har träffat statsminister Stefan Löfven tre gånger under året, socialminister Lena Hallengren otaliga gånger och generaldirektören för Folkhälsomyndigheten flera gånger. Dessa möten gör skillnad för de ger oss som organisation möjligheten att lägga fram våra frågor och även se till att de hamnar högt upp på dagordningen.

Som ni alla säkert har sett och hört under 2020, har bristerna inom äldreomsorgen aldrig fått så stor uppmärksamhet, vilket även SPF Seniorerna påpekat under flera år. Förbundet har även dragit igång ett upprop för  äldreomsorgen för att lyfta vad som behöver göras för att komma tillrätta med bristerna inom äldreomsorgen. Vid årsskiftet hade drygt 26 000 personer skrivit under uppropet.

Ett annat stort engagemang kan vi hitta på SPF Seniorernas facebooksida som har över 90 000 följare och därmed finns på topplistan över de facebookkonton med mest makt, räckvidd och engagemang på facebook i Sverige. SPF Seniorerna finns på plats 130 och är den enda seniororganisationen på Maktbarometern och en av ett fåtal ideella organisationer.

Det var lite om de "segrar" SPF Seniorerna nått under 2020 och som vi kan glädja oss åt, medan vi väntar på att vi alla skall kunna vaccinera oss, pandemin ger sig och vi kan återgå till ett normalt liv som vi hade tidigare. Vi ser väl alla fram emot när vi skall få träffa våra nära och kära igen och att SPF Seniorerna i Falun kan komma igång med program, kurser och resor igen.

Text: Herbert Carlén