IT-frågor

IT-hjälpen

De flesta seniorer ser dator och internet som en naturlig del av sin vardag och har normalt inga problem med det. Men ibland kan det hända något som man inte kan eller vågar ge sig på själv. Det kan vara ett program eller hela datorn som på något sätt har hängt sig, det kan vara installation av ett nytt program eller en ny skrivare. Kanske problem som går att klara ut på några minuter för den som kan - men som är ett oöverstigligt hinder för den som inte kan.

I så fall kan du vända dig till IT-hjälpen som för en låg kostnad (200 kr) (och i mån av tid) hjälper dig att lösa problemet.

Kontakta Ove Lindberg, 070-283 11 45.

Grundkurs i hur du använder din telefon

I projektet Inte ensam har man tagit fram videoinstruktioner i hur man använder sin telefon, såväl för iPhone- som Android-telefoner. Och även hur man kan nyttja Google på ett bra sätt. Klicka här.

Bli säker på nätet!

Det var mottot för Internetstiftelsens sändning den 15 oktober 2021. Du kan se den nu i efterhand. Du kan visserligen bli frustrerad och deprimerad (för det låter ju jobbigt det som de säger) - men den är väldigt nyttig. Så se den!

Var källkritisk!

Tycker du att det finns mycket skumt och lurt på nätet, inklusive på Facebook? Så är det nog. Det gäller att vara källkritisk och ifrågasätta vad som står där. Viralgranskaren var en del av gratistidningen Metro. De fick flera priser för sin verksamhet men tidningen är numera nedlagd. Som en efterföljare finns Källkritikbyrån.

Klicka här för att komma till deras webbplats, där finns mycket klokt att läsa (men fundera först om denna notis kan vara sann och inte lurendrejeri (googla gärna!)).

På Facebook finns det en sida som heter Bluffakuten. Där beskrivs olika sätt att lura dig, till exempel med "utlottning" av en husbil. Någon husbil finns naturligtvis inte och inte heller något företag. Gå gärna in där och läs.

Men framför allt: Var källkritisk och ifrågasättande själv!

Säkerhetskollen

Hur säkert är ditt lösenord? De vanligaste lösenorden i Sverige håller en väldigt låg nivå rent säkerhetsmässig trots att svaga lösenord kan leda till ID-kapning och/eller ekonomiskt kännbara förluster. Mamma, bajskorv och 123456 är ingenting som stoppar bedragare. Klicka här för att kolla.

Obs! Webbplatsen fungerar inte så bra med webbläsaren Explorer, så använd gärna någon annan webbläsare, som t ex Edge eller Chrome.

Lösenordshanterare

Vi uppmanas ju (se ovan) att ha långa och invecklade lösenord - och att inte använda samma lösenord överallt. Det låter ju klokt - men då blir det i stället besvärligt att hålla reda på alla lösenorden. Lösningen på det kan vara att använda en lösenordshanterare, läs om det i den här artikeln på Internetstiftelsens webbplats.

Brukar du handla på nätet?

Brukar du e-handla på nätet? Det sägs att vi seniorer under pandemin har ”tagit stora steg framåt” när det gäller att utnyttja den digitala världen, bland annat genom att handla på nätet. Det här är några personliga reflektioner i ämnet. Inget ”proffstyckande” men kanske ändå något som kan vara till nytta. Fast egentligen kanske du som läser detta inte har något behov av det, vi seniorer har ju livserfarenhet och ganska mycket sunt förnuft. Och är kanske lite mer skeptiska och ifrågasättande än många ungdomar. Så du kanske kan använda dessa tankar till att tipsa någon yngre.

Digitala möten - hänger du med?

Det pratas ju så mycket om olika former av digitala möten, särskilt aktuellt nu under pandemikarantänen. Sannolikt kommer sådana att bli vanliga även när tiderna har blivit mer normala. På förbundets webbplats finns det bra material så att man kan lära sig. Klicka här.

Digitalhjälpen

På uppdrag av regeringen har Post- och telestyrelsen (PTS) tagit fram en webbplats som ska ge hjälp att förstå och använda digitala tjänster och verktyg. På Digitalhjälpen finns information, steg-för-steg-guider, instruktionsfilmer och tips om tjänster och insatser. Läs här.

Seniorsurfarna

Sex TV-program och sex tilläggsprogram. Klicka här.

Seniorsurfaren.se

På den här webbplatsen (som inte har något att göra med SVT-programmet ovan) finns samlat ett antal korta instruktionsfilmer om olika företeelser på webben. Klicka här.

Länsstyrelserna har tagit fram manualer för digitala betalningar - nu även instruktionsfilmer

Användaren guidas steg för steg genom processen att ladda ner och komma igång med BankID och Swish.
Klicka här för filmerna (en bit ner på sidan).

Digitala jag

Detta är en onlineutbildning framtagen av Google digitalakademin och Arbetsförmedlingen. Klicka här. 

Ladda ner en app, öppna Facebook-konto, använda YouTube med mera

På Säters biblioteks webbplats finns det instruktioner för ovanstående och annat som hänger ihop med användning av webben. Klicka här.

Facebookskolan

På förbundets webbplats finns det en sådan, klicka här.

Klicka här för att läsa mer allmänt om Facebook.

Annonsblockerare

Brukar du läsa dagstidningen i paddan eller telefonen? Men tycker att det är irriterande med alla annonser? Annonser finns ju även i papperstidningen - men de känns kanske inte lika "påträngande" där.

Vill du slippa annonser kan du installera en annonsblockerare. Du kan läsa om sådana till exempel här.

Men det är två saker som du bör komma ihåg:
1. Annonsblockeraren fungerar bara när du går in på tidningens webbplats - inte när du använder deras app.
2. Annonser är en viktig inkomstkälla för tidningen, är det färre som ser annonserna så får tidningen mindre intäkter. Så att se annonserna är ett sätt att stödja "din" tidning.

Stadsbiblioteket
Vissa onsdagar kl 13.00-15.00 (under skolterminerna, fr o m 27 oktober 2021) kan du få gratis hjälp med frågor om telefon, surfplatta eller dator på Stadsbiblioteket. Läs här på bibliotekets webbplats.

SeniorNet

SeniorNet Falun har vid årsmötet våren 2020 beslutat att lägga ner verksamheten.

RUT-avdrag för IT

Om IT-hjälpen (se ovan) av någon anledning inte har tid att hjälpa dig och du behöver gå till en kommersiell aktör, tänk då på att det kan bli billigare om reparatören kommer hem till dig i stället för att du tar datorn (eller paddan eller telefonen) till verkstaden. Visserligen tar reparatören rimligen betalt extra för att komma hem - men då får du göra RUT-avdrag för kostnaden. Läs mer om RUT-avdrag för IT-åtgärder här på Skatteverkets webbplats.

BankID och Swish

Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund har tagit initiativ till en gemensam informationssatsning för att motivera flera att ta steget in i den nya digitala världen med bland annat BankID och Swish. Klicka här.

Några tips om bedrägerier mm på internet