”Mänsklig” hjälp med IT-frågor

Här har vi samlat ett antal ”tips” där du kan träffa en ”riktig” människa och få hjälp med IT-frågor.

IT-hjälpen

De flesta seniorer ser dator och internet som en naturlig del av sin vardag och har normalt inga problem med det. Men ibland kan det hända något som man inte kan eller vågar ge sig på själv. Det kan vara ett program eller hela datorn som på något sätt har hängt sig, det kan vara installation av ett nytt program eller en ny skrivare. Kanske problem som går att klara ut på några minuter för den som kan - men som är ett oöverstigligt hinder för den som inte kan.

I så fall kan du vända dig till IT-hjälpen som för en låg kostnad (200 kr) (och i mån av tid) hjälper dig att lösa problemet.

Kontakta Ove Lindberg, 070-283 11 45.

IT-värdar på Stadsbiblioteket

Sedan 1 mars 2022 finns det tre stycken IT-värdar på Stadsbiblioteket, som jobbar med att hjälpa dig med digitala svårigheter, så som datorer, mobiler, att skriva ut papper och låna böcker digitalt. Samtidigt lär de sig att prata bättre svenska. De finns på biblioteket vardagar 13-17. Läs här.

SeniorNet

SeniorNet Falun har vid årsmötet våren 2020 beslutat att lägga ner verksamheten.

RUT-avdrag för IT

Om du behöver gå till en kommersiell aktör, tänk då på att det kan bli billigare om reparatören kommer hem till dig i stället för att du tar datorn (eller paddan eller telefonen) till verkstaden. Visserligen tar reparatören rimligen betalt extra för att komma hem - men då får du göra RUT-avdrag för kostnaden. Läs mer om RUT-avdrag för IT-åtgärder här på Skatteverkets webbplats.