Sommargåtan: Cornelis och Mona Lisa

Frågan gäller alltså vad det finns för anknytning mellan dessa båda. Det kanske finns flera? Här är i varje fall ett alternativ:

Leonardo da Vinci fick 1503 en beställning av den florentinske köpmannen Fransesco del Giocondo, han ville ha en målning av sin hustru Lisa. (Hon omnämns som Lisa Gherardini, om det är hennes flicknamn och hur man gjorde med namnen i Italien vid denna tid när en kvinna gifte sig, det är mer än vad jag vet). Benämningen Mona Lisa kommer sig av att "Mona" är en diminutivform av "madonna". Mona Lisa betyder alltså helt enkelt "hennes nåd/damen Lisa".

Det är ju under namnet Mona Lisa som hon och tavlan är känd i större delen av världen. Men i Italien benämns den "La Giaconda", dvs femininumformen av familjenamnet Giocondo. Och i Frankrike har man frankifierat det till "La Joconde". Men på såväl den italienska som den franska wikipediasidan har man efter namnet lagt till "även känd som Mona Lisa".

(Dessutom är det osäkert om det verkligen är hon som är avbildad på tavlan, det finns till och med de som hävdar att det är en man. Men vi förutsätter att det är så.)

Några århundraden senare skrev Amilcare Ponchielli en opera med just namnet La Gioconda. Den bygger på ett skådespel av Victor Hugo: Angelo, tyrann av Padua. Ponchiello flyttade handlingen från Padua till Venedig, antagligen för att det passade bättre med pampiga scenografier från Venedig som bakgrund för operan.

Det oftast hörda stycket ur operan är Timmarnas dans. Här kan du lyssna på den:


  • Dansen har för övrigt använts i Walt Disneys storfilm Fantasia, se här:


  • Om den amerikanske sångaren Allan Sherman hade sett operan eller "bara" Fantasia vet jag inte. I varje fall använde han ett stycke ur Timmarnas dans för sin sång Hello Muddah, Hello Fadduh. Den gick ända upp till plats nr 2 på den amerikanska Billboard-listan i augusti 1963: 


  • Och nu kommer vi till Cornelis Vreeswijk. Han översatte Shermans text (inte ordagrant men med samma innehåll), vilket blev Brev från kolonien, som låg på Svensktoppen i tio veckor våren 1965, med en fjärdeplats som bäst. Här är Cornelis version:


  • Ska man vara kritisk till den här associationskedjan så är väl steget mellan målningen och operan den svaga länken, det är bara namnet som är lika. Du kanske har en bättre anknytning mellan de två? Berätta i så fall!

    Bo Bävertoft