Släktforskning

Nytt år, nytt månadsmöte, ny plats! Eftersom Församlingshemmet är stängt för ombyggnad, var vi denna gång på Rättviksparken. Trångt, kallt, dragigt, rörigt.
Kan vi hoppas på att det var första och enda besöket?

Men nu till det trevliga. Ämnet för dagen var släktforskning. Det var populärt och ca 70 personer hade lyckats klämma in sig. Anders Barth, medlem i SPF-styrelsen, hade en mycket givande och pedagogisk genomgång av hur man går tillväga. Han lät oss följa en person i sin släkt för att visa hur och var man söker uppgifter. Han avslutade med ett trevligt tips för andra släktforskare: Med tillräckligt med uppgifter om släkten, bjöd han hem släktingarna till gården i Öja och hade lite trädgårdsfest och en lättsam genomgång av hur han hade gjort. Det hela avslutades med en tipsrunda!

Kören har samlats tidigare för att sjunga upp och öva. Körledare Eva fick hjälp att transportera sitt el-piano fram och tillbaka från hemmet av sin man Bosse!!

Kaffeserveringen är ju obligatorisk och den hade våra tappra "köksdamer" lyckats få till efter att ha städat av köket och fått igång kaffebryggaren!
Lotteriet kunde genomföras, dock utan att vinsterna kunde ses av alla! De stod på ett bord vid utgången.

Lite information
SPF Ore har svårt att få ihop en styrelse. De har årsmöte dagen före oss, dvs 17 februari. Lyckas de inte, finns förslag om att slå ihop SPF-föreningarna i Rättvik och Ore. Fortsättning följer.
Valberedning. Under hela det här året har vi varit utan valberedning. Det är inte bra. Vi fick en vänlig knuff om att ställa upp och överhuvudtaget att engagera oss mer.
Studiecirkel. En välbesökt studiecirkel om Varnhem och Västergötland har pågått hela hösten. Den kommer att avslutas med en flerdagarsresa med buss 2-4 juni. Clemens Törnqvist har utarbetat ett mycket innehållsrikt och spännande program.
Ni kan läsa det här. Tag chansen att följa med! Gäller även om man inte varit med på cirkeln. Mer information kommer senare.

Text: Anne Höglin
Foto: Åke Rohdin