Trevlig och välsmakande jubileumslunch

65 personer hade nappat på inbjudan. Det kändes som att verksamheten kommit igång på allvar efter pandemin och det faktum att vi nu kan vara i Församlingshemmet efter ombyggnationen.

Lunchen var beställd från Eva-Lotts kök och serverades portionsvis i elegant format bakpapper där torskfilé, sparris, purjolök, potatis m.m. hade gratinerats i en god sås och sedan toppats med räkor. Till efterrätt bjöds vi på citronpaj med hallonsås och kaffe.
Ordförande Åsa Björklund gav en kort historik utifrån gamla protokoll hon letat fram. Föreningen bildades den 15 mars 1982. Men det hade varit många turer och möten innan man kom så långt. PRO som redan fanns tyckte det räckte med en pensionärsförening. Särskilt Mora PRO var emot en ny förening i Rättvik. Idag påpekade Åsa är det istället goda kontakter mellan SPF, PRO och SKPF.
Så dök den första gästen upp – Benny Nyström från judoklubben som engagerat sig speciellt i oss äldre, att vi inte ska ramla och skada oss. Han erbjöd gratis träning i balans och fallteknik vid två tillfällen, 21 och 28 november kl. 14.00.

Nästa gäst var Henrik Berg, kyrkomusiker i församlingen, som berättade om och spelade på orgeln i Församlingshemmet. Den stod ursprungligen i Rättviks kyrka
men flyttades till Församlingshemmet 1998. Under reparationerna där plockades
den ner och rustades upp och står nu längst fram i salen till höger. Henrik gav oss
sedan jättefina smakprov på hur orgeln låter och fick kraftiga applåder för det.
Jullunchen
Margaretha Barkevall Lindborg berättade om jullunchen på Stiftsgården som hon traditionsenligt håller i. 15 december kl. 13.00 är det som gäller. Kostnad 300:-. Vi som varit med förr vet att det blir mycket gott för de pengarna! Anmälan till Margaretha: margaretha.lbarkevall@gmail.com eller telefon 070 258 07 81 senast 9 december (köket måste ha besked).
Åsa avslutade den innehållsrika och trevliga eftermiddagen och upprepade det hon vädjat om tidigare – att det behövs hjälp i köket med kaffeserveringen till våra månadsträffar!

Text och foto: Anne Höglin