Vilket härligt aktivitetshus vi har i Rättvik!

Vill du gå på en föreläsning, en teaterföreställning, ett musikevenemang, en utställning, få hjälp att låna en e-bok, delta i bokläsarfrukost osv. osv. Eller bara sitta i det ljusa och fina biblioteket och läsa. Det finns ju också ett välfyllt tidningsrum och Dalarummet med dalalitteratur.

Mer än 200 program per år, föreläsningar, konserter, föreningsträffar etc. Och så finns Naturmuseum, Bildarkiv, Konsthall.

Sarah Weman och Karin Jönses Brandt berättade på senaste SPF-mötet om allt som finns och allt man kan göra på Kulturhuset.
Biblioteket
Låna böcker är väl det första man tänker på. Vi har ju tre bibliotek i vår kommun, Rättvik, Boda och Ore/Furudal. Sedan mars i år samverkar Dalarnas 15 kommuner. Det innebär en gemensam katalog så att vi får ett större utbud. Den bok man vill låna levereras till Rättvik och man hämtar ut och lämnar tillbaka den där, om den t.ex. fanns i Borlänge. Har man förslag på bokinköp kan man lämna in det.
Utbudet av e-böcker växer. Då kan man låna böcker och läsa på mobilen eller surfplattan. Efter 28 dagar går lånet ut automatiskt, om man inte förlänger.
Bildarkivet
I bildarkivet finns ca en halv miljon bilder från ca 150 år bakåt i tiden, varav ca 70.000 är digitalt sökbara. Man kan också köpa gamla foton.
Utställningar
Det brukar vara 6 utställningar i den stora Konsthallen per år. I Rättvik är inriktningen på samtidskonst. Andra bibliotek har andra teman. Det ordnas också utställningar i entréhallen.
Naturmuseet
Här kan man följa Rättvik och Siljansbygden från jordens begynnelse fram till idag. Meteoritnedslaget för 360 miljoner år sedan som skapade Siljansringen beskrivs i både bild och text. Här visas också vår unika lokala geologi och rika djur- och växtliv. Naturmuseet har nyligen renoverats och uppdaterats.
Björnen
Ingen har väl missat historien om björnen, som stod utanför ingången till Naturmuseet, hur den försvann och sedan återlämnades. Mysteriet är inte löst men polisärendet är i alla fall nedlagt. Björnen har nu fått tillökning av en liten björnunge, sånt händer när man är på rymmen, som Karin sade! Numera står de i en inglasad monter.
DigidelCenter
Tillgång till datorer och trådlösa nätverk, it-utrustning finns naturligtvis. Här kan man få hjälp med mobiler, surfplattor, datorer, appar och annan digital teknik – utan kostnad!
Som extra resurs erbjuds vi kostnadsfri drop-in hjälp på Kulturhuset två dagar i veckan i samarbete med elever på Stiernhööksgymnasiet.
Jubileum
Första veckan i oktober blir det fullt av program. Då fyller nämligen Kulturhuset 40 år! Det var konstnären Werner Molin (Mörksuggans skapare) som drev på att vi skulle få ett Kulturhus. Det blir förstås en utställning av hans konst bl.a.
Håll utkik i RättviksNytt.

Sarah och Karin avtackades med varsin blomma, och de hoppades få se oss snart i vårt fina Kulturhus.

Som vanligt avslutade vi med kaffe och lottdragning.

Gå gärna in själva och leta runt på

Text och foto: Anne Höglin