SPF Seniorernas medlemsmöte 10 januari 2022

Janne Aldén och Eric Ahde

Vid lägerelden på savannen råkade jägaren luta sin båge mot en tom kalebass och knäppa på bågsträngen. Ur kalebassens öppning strömmade ett förstärkt ljud och gitarren var född. Så började Eric Ahde sitt program ”Från harpa till elgitarr” som vi fick lyssna till på SPF Seniorernas första medlemsmöte på det nya året.

Harpa tror man fanns redan för 4000 år sedan och den mer lätthanterliga lutan var av arabiskt ursprung. Så lätt att hantera var visserligen inte lutan, det sades att en 80-årig lutaspelare hade ägnat 60 av sina år åt att stämma instrumentet. Spanska gitarrer blev populära och spreds över Europa. Det ganska svaga ljudet kan numera förstärkas elektroniskt i elgitarrer och utvecklingen fortsätter med syntar och avancerad mikrofonteknik. Gitarrer är fortfarande populära, en strängfabrik, Fender, gör 90 000 strängar varje dag.

Historiken var intressant men sen kom det vi väntat på, gitarrspel och sång. Eric och hans spelkamrat Janne Aldén lät oss njuta av låtar av Taube, Fröding, Åkerström med flera och som extranummer irländska toner där gitarren även kunde låta som en flöjt.

Göran Ax tackade spelemännen och alla deltagande medlemmar efter obligatoriskt fika med lottdragning. Nästa träff skall innehålla årsmöte, men om anvisningarna för Corona smittskydd är skärpta kan mötet ställas in och flyttas. Det kommer att meddelas på INFO-sidan i Sala Allehanda och via e-postutskick.

Per Byström