Mattias Karlsson berättar om historik kring kärnkraft

alltifrån Ågestareaktorn 1967 till dagens sju aktiva reaktorer

Medlemsmöte för SPF Seniorena Sala
Högteknologiska vattenkokare eller med andra ord kärnkraftverk fick vi veta mycket om vid senaste medlemsmötet för SPF Seniorerna i Sala. Mattias Karlsson, som är utredare vid strålsäkerhetsmyndigheten, skildrade den historiska utvecklingen av kärnkraften i Sverige alltifrån Ågestareaktorn 1967 till dagens sju aktiva reaktorer. Ytterligare fem har byggts men stängts ned. Säkerheten var ju dagens rubrik så Mattias förklarade verkens konstruktion och vad som hänt vid haverierna i Harrisburg, Tjernobyl och Fukushima och konsekvenserna i Sverige för kärnkraftsäkerheten.
Koleldade kraftverk är utan jämförelse värsta hälsofaran men även vind- och solkraft orsakar mer olyckor per producerad el än kärnkraften.
Slutligen fick vi se bilder från ett besök i Tjernobyl 2019 där den övergivna staden håller på att växa igen och där man byggt en jättestor inneslutning av den havererade reaktorn. Strålningen är under kontroll och stråldosen faktiskt inte högre än den man får under flygresan till och från
Per Byström