Framtidsutsikter

Viktiga arvsregler, Framtidsfullmakt och andra spörsmål.

Filippa Lidström

Arv och Framtidsfullmakt på tapeten i SPF

82 medlemmar ur SPF Seniorerna lyssnade på senaste medlemsträffen till Filippa Lidström, jurist från Familjens jurist, Mälardalen, när hon berättade om hur man ärver, skriver testamenten och upprättar en Framtidsfullmakt. 2017 kom lagen om att man kan upprätta en så kallad Framtidsfullmakt.                                                                  Det verkade som de flesta redan läst på eller kunde det mesta om hur man ärver. Det blev inte så många frågor om den delen, men när det handlade om Framtidsfullmakten restes många händer i Mikaelsgården.
-Sedan lagen kom har många vänt sig till oss för att få hjälp att upprätta en Framtidsfullmakt. Under pandemiåret 2020 tog det riktig fart, säger Filippa Lidström, som bor i Sala men den mesta tiden arbetar i Västerås. I Sala finns hon på plats två dagar i veckan.
I en framtidsfullmakt kan man själv bestämma vem som ska ansvara för alla tillgångar.
-Det ska vara en människa som du litar på, kanske flera.
När en människa tappar beslutsförmågan, behövs någon eller några som kan hjälpa till. Fullmakt kan också skrivas för den man lever med och vice versa.
-Om en av dem som lever samman blir sjuk eller dement kanske den som är piggare, men sliten, vill sälja villan eller lägenheten. Den som inte har beslutsförmågan kan säga nej och då går det inte att sälja.
Fullmakten ska upprättas när man är klar i huvudet och innefattar alla tillgångar, ekonomi, egendom, fastigheter och eventuella bolag.
-Allt blir ju tydligare och lugnare om man vet vem som tar hand om allt när man själv inte mäktar med av olika anledningar.
Det är väldigt viktigt att, när man skriver, välja en mall som godkänds av banken. Fullmakten ska också bevittnas, dock inte av släkten, utan ojäviga vittnen.
-Det är det vi hjälper till med, att få språket, juridiska ord och formulering på plats.
På frågan om vad det kostar svarar hon:” Drygt 3000.”
-Men SPF har 20 procent rabatt på tjänsten, avslutar hon och ler och då är det flera i publiken som också ler.

Text och foto:Birgitta Alenius