Medlemsträff med Vafab

• Natalie Lindkvist. Foto:Kristina Helge

Miljöföreläsning av Vafab hos SPF Seniorerna SalaVafabs informatör Natalie Lindkvist kom för att berätta om renhållning och sophantering.Hon åskådliggjorde det hela med bilder och diagram och svarade på löpande frågor från medlemmarna.Vafab sköter sophanteringen i Västmanland och därtill Heby och Enköping, totalt 12 kommuner. Invånarantalet är totalt 330.000 personer. Man räknar med att varje enskildperson genererar så mycket som 470 kg avfall under ett år. Man driver 18 s k återbruk,men dom räcker dessvärre inte längre till.Gryta i Västerås är den största anläggningen och där ska man nu flytta in i ett nytt huvudkontor. Den gamla tippen där har nu varit stängd i flera år efter att ha varit i bruki 40 år. Den tar upp en yta lika stor som 100 fotbollsplaner. Tidigare förekom ju ingen sopsortering, så den tippen består av blandat material.Nu gäller ju sedan flera år sopsortering. Sen 2005 har man en biogasanläggning, därbiogas tillverkas av matavfall från både vanliga hushåll och restauranger, liksom av slaktavfall. Sverige är f n bäst i världen på biogas och Västmanlandstrafiken, VL, harbland det största antalet biogasdrivna bussar i landet.
Natalie fortsatte att prata om sopsortering, återvinning och återanvändning och föreslogolika metoder att åstadkomma minskat avfall. Miljöföroreningarna i världen är nu såstora, att man räknar med att det år 2050 kommer att finnas mer plast än fisk i våra hav.Hon pekade på ett tidigare uttalande från FN, nämligen attVi är den första generationen som kan utrota fattigdomen, och den sista som kanbekämpa miljöföroreningarna.
Inga-Lill Holm avslutade mötet med att berätta att nästa medlemsmöte den 11 december kommer att besökas av Salas Lucia med tärnor.

Anita Hedberg