Militärligan

• Staffan Dahlfjord Foto: Birgitta Andersson

Kommissarie om Militärligan på medlemsmöte i SPF Seniorerna Sala 30 januari 2017. F.d. kriminalkommissarien Staffan Dahlfjord kom för att berätta bl a om sina erfarenheter vid gripandet av några av medlemmarna i den s k Militärligan strax före julen 1993.
Då hade ligan i två års tid begått stora post- och bankrån på olika ställen i landet och hade också kommit över många militära vapen.
Rånet mot Sparbanken i Heby den 23 december blev dock deras sista innan polisen till sist kunde ringa in rånarna. Dessförinnan hade man varit osäker på vilka som ingick i ligan.Det visade sej att flera av medlemmarna hade militär bakgrund och att några av dom till-hörde samma jugoslaviska familj.

Dahlfjord redogjorde livfullt och engagerat för det aktuella dygnets polisinsatser och allt ovanligt och oväntat som hände. Med sej från Sala till Heby fick han tre helt nya polis-aspiranter. För två av dom var det deras allra första tjänstgöringsdag.

Han berättade om hur han i vissa av dom svåra situationer som dök upp, känt sej nära att helt tappa kontrollen och tyckt sej handla på ett sätt han aldrig hade kunnat tänka sej. Då var han också ganska övertygad om att han skulle bli dödad. Men lyckligtvis slutade det bra och ingen kom till skada. Med hjälp av flera inkallade poliser greps rånarna till sist i en öde sommar-stuga och togs till polishuset i Sala.

Det var mycket intressant att lyssna till Dahlfjord, som fick alla att sitta som tända ljus.Inte minst var det många som kom ihåg händelserna bra och flera som väl kände till ligans flyktvägar och trakterna däromkring.

Efter kaffet berättade ordf. Inga-Lill Holm att under det dygn som ovanstående händelser ägde rum, så hade akutmottagningen på Sala Sjukhus haft full beredskap.

Göran Ax påminde om vårens pubkväll 19 april på Kaplanen. Föranmälan krävs.

Birgitta Andersson meddelade att det redan finns många anmälda till Litauenresan i augusti.

Inga-Lill meddelade till sist att årsmötet kommer att äga rum 20 februari.

Anita Hedberg