50-talskänsla

• Irene Sangemark Foto: Birgitta Andersson

Medlemsmöte med 50-talskänsla hos SPF Seniorerna Sala den 28 augusti

Irene Sangemark, som har varit revyprimadonna i Västerås sen början av 1980-talet,
besökte oss för att berätta lite rapsodiskt om sin västmanländska uppväxt och ungdom under 1950-talet, en tid då de flesta av oss på SPF också var unga.
Hon både berättade och sjöng och höll hela tiden ett högt tempo. Vi fick en påminnelse om dåtida ord och företeelser som dollargrin, myggjagare, stilettklackar, bokmärken,kulspel, filmisar, raggare och panelhönor – för att inte tala om dom nya TV-apparaterna och den nyuppfunna och dyra kulspetspennan. Eller varumärken som Brylcreme, Tuppens,Coca-Cola (helt nytt) liksom Tetra Pak och IKEA. Inte alla av oss visste eller kom ihåg att läskedrycken Zingo först hette Ingo, efter Ingemar Johansson. Men efter att han förlorat sin VM-titel döptes den om till Zingo i början på 60-talet. Historiska händelser var t ex korea-kriget, jordskredet i Surte, polioepidemin och avskaffandet av motboken.
Irene sjöng en mängd schlagerlåtar från perioden och många av oss tyckte det var roligt att sjunga med. Hon bjöd också på en del spexande med oss i publiken.

Efter kaffe och smörgås berättade reseledare Birgitta Andersson att den nyligen genomförda resan till Litauen blivit mycket lyckad. Hon informerade om en kommande kort halvdagstur den 13/9 till Hyttans Vattensystem, till vilken det fortfarande fanns platser kvar. Som valberedare ville hon dessutom påminna om att det kommer att uppstå flera vakanser i föreningen nästa år och uppmana alla som vill vara med att höra av sej.

Marita Martinsons som är studieansvarig berättade att de flesta av höstens studiecirklar nu är fulltecknade. Det blir teater i Västerås i slutet av november "Broarna i Madison County", som för första gången visas som teaterföreställning. Alla biljetter är tyvärr slut,men det går bra att anmäla sej till väntelista. Däremot finns det platser kvar till opera-besöket (Mozarts "Trollflöjten") i Heby Folkets Hus den 15 okt.

Ordf. Inga-Lill Holm återkom till Litauenresan för att berätta hur nöjda man varit med allt, och till Birgitta Andersson, som tyvärr blev förhindrad att själv åka med, överräckte hon en fin blomma och en ost från Vilnius.Hon berättade också om SPF:s deltagande i den gångna helgens Salamässa, där SPF faktiskt fick 34 nya medlemmar.

Vid nästa medlemsmöte den 11 sept. ska Johnny Ekman och Thomas Kumlin, från Avlidna Salakonstnärers sällskap, visa bilder och berätta om konstnärerna och deras konst.

Leif Lindstedt kommer då också att informera om SPF:s nya hemsida.

Anita Hedberg