Medlemsträff 26 mars

Sven-Gunnar Wallin informerar om trafik.

På SPF seniorernas medlemsmöte den 26 mars informerade fd trafikpolisen Sven-Gunnar Wallin om trafik.

Sven-Gunnar Wallin har arbetat som trafikpolis i Västmanland i över 40 år och då även verkat i Sala. Sven-Gunnars favoritområde är cirkulationsplatsen, så vi fick en grundlig genomgång av hur man skall bete sig där. Max 3 varv är tillåtet. Numera blinkar man när man kör ut från cirkulationsplatsen. Sven-Gunnar informerade om fartens inverkan på bromsträckan. Kör man 50 istället för 30 ökar bromssträckan med 10 meter. 8 av 10 som blir påkörda i 50 km/h dör. Gångfartområde avhandlades också. Sven-Gunnar påpekade att gående faktiskt har företräde. Sven-Gunnar pratade även om vägmärken bl a stoppskylten. Förr kunde två tre bilar köra på ett stopp nu måste varje bil stanna. Stoppskylten gäller även cyklister.

Efter den intressanta trafikinformationen berättade Britt Mari Linge Carlsson om ett projekt "Samtalsgrupper för seniorer" som skall ingjuta livsmod och ge inspiration till ett bättre liv. Britt Mari startar en pilotgrupp i Sala för att testa metoder. Birgitta Andersson meddelade att alla som anmält sig till Bohusresan kommer med. Kristina Helge informerade om resan till Borlänge med strutsarfarm, Jussi Björlingmuseet och Biografmuseet i Säter samt om en telefon- och appkurs som kommer att hållas på biblioteket. Ordförande Inga-Lill Holm tackade för de goda ansjovismackorna och påminde om nästa medlemsmöte den 16 april. Då blir det modevisning och den 18 april blir det pubkväll på Kaplanen.

Kristina Helge