Kvinnojouren - ett ljus i mörkret

Anna Johansson, anställd på Kvinnojouren i Sala, talade inför SPF.s medlemmar på årets första träff. Det var dystra siffror hon presenterade. På ett år har Kvinnojouren i Sala haft drygt 500 stödsamtal med kvinnor i relationer där våld, psykiskt eller fysiskt, finns.

Anna Johansson, anställd på Kvinnojouren i Sala, talade inför pensionärerna i SPF. En oroande utveckling när det gäller våld i nära relationer kunde hon berätta om.
Foto: Birgitta Alenius

-Alla, även äldre kvinnor kan drabbas och det handlar inte bara om hederskulturer. De som utövar våld, makt och kontroll kan vara vem som helst.
Så sent som 1984 kom lagen om att det är olagligt att utöva sexuella övergrepp inom äktenskapet.
- Siffrorna när det gäller övergrepp ökar hela tiden. En ny undersökning visar att 34 procent av flickor under 15 år utsatts för fysiskt hot eller sexuellt våld.
Många av de anklagade blir inte dömda utan kan fortsätta att utöva våldet på fler offer.
HVB-hemmen har också varit på tapeten nyligen.
-Där händer också övergrepp. Män som har behov av att utnyttja söker sig gärna till sådana ställen. Där kan de i lugn och ro tillfredsställa sina behov.
Hon talar om processen, den som ofta börjar psykisk misshandel. Hur kvinnorna först tappar sitt självförtroende, blir isolerad och sen kanske det första slaget kommer. Det leder alltför ofta till mord, vilket vi alla kan läsa om i media.
-Men det finns fler sätt att misshandla, ekonomiskt till exempel. Mannen tar inte sin del av parets kostnader och hon kan bli tvingad att skriva på lån. När sen firman går i konkurs står hon med alla skulderna!
Att gå i pension kan också vara en svår förändring. Kanske börjar alkoholen ta över när jobbet inte finns.
-Det har hänt att kvinnor får ringa sina vuxna barn och be dem komma.
Kvinnojouren i Sala har skyddat boende för två kvinnor och några barn.
De som kommer till Kvinnojouren har fått tips genom ungdomsmottagningen, socialtjänsten eller från den som själv är utsatt. Eller från närstående som är oroliga.
-Vi bildar samtalsgrupper. Stor förvåning blir det när kvinnorna förstår att de inte är ensamma om problemet. Det är inget man som kvinna kan tala om på syjuntor eller jobbet. Det finns skam.
Kvinnojouren samlar de som behöver stöd och hjälp och sedan bildar sedan mindre grupper som träffas på fik eller under en helg.
-Vi har också med unga tjejer som vill lära sig och sedan prata om det här på skolor.
Trots det stora samhällsproblem våld i relationer är får inte Kvinnorjouren tillräckligt med pengar, en del av kostnaden får jouren som gåvor från privata människor.

Dystert var ordet.

Birgitta Alenius