2023-11-21 Styrelsemöte

Närvarande:   Tommy Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,   Birgit Olsson, Lena Nilsson, Karl-Axel Holmkvist, Irja Friberg (adjungerad)

Ordförande Tommy  hälsade alla välkomna och särskilt Irja Friberg, ordförande i valberedningen och adjungerad till dagens möte, och  öppnade sammanträdet.

Föredragningslistan  godkändes.  Protokollet  från föregående styrelsemöte  2023-10-18 justerades och lades till handlingarna.

Inkomna skrivelser och rapporter kommenterades enligt följande:

Angående föreningens skrivelse till Araslövs församling angående en överenskommelse om lokalutnyttjande från och med 2024 av de båda församlingshemmen i Färlöv respektive Önnestad har ett gynnsamt svar från kyrkoherden Anders Lindow inkommit. Lokalfrågan är därmed löst under nästa år. Meddelades att församlingsvärdinnan i fortsättningen svarar för kaffeservering m.m.

Tommy informerade från kretsrådsmötet 10/11 samt informerade om visst webbaserat digitalt material som rekommenderas av förbundet. En film om nya medlemsregistret finns nu tillgänglig på webben.

Inför distriktsstämman 2024 har valberedningen presenterat förslag till nominering av ledamöter i distriktsstyrelsen. Vi samtycker till förslaget och uppdrar till sekreteraren att meddela vårt ställningstagande till distriktskansliet.

Birgit redovisade den aktuella ekonomiska ställningen som tillfredställande följer budget.

Medlemsantalet uppgår för närvarande  till 126 personer inklusive 3 nytillkomna medlemmar.

Kommande verksamhet:

30 november  i Färlöv. Adventsandakt i kyrkan med kyrkoherden.  Efteråt Bildspel med Karl-Axel.

5 december    Julbord. Plats 1 Kök i Rinkaby. 31 personer anmälda till julbordet.

14 december  Luciafirande i Önnestad. Underhållning med Gärdskans Sånggrupp från Åhus.

Utflykter och resor:  Inga nya aktiviteter planeras för närvarande.

Styrelsehandlingar som gallrats sedan förra mötet överlämnades till sekreteraren som fortsätter arbetet med genomgång och redigering av arkivhandlingarna enligt tidigare diskussion.

Britt-Marie visade uppgjort förslag till det tryckta programmet för nästa år som ska gå ut till medlemmarna. Som vanligt snyggt och välgjort och hon fick vid sittande bord uppskattning och tack för sitt arbete.

Arbetsläget med förberedelserna för årsmötet gicks igenom. Valberedningens ordförande Irja Friberg  kommenterade läget med svårigheter att rekrytera och intressera medlemmarna att delta aktivt i styrelsearbetet. Nuvarande styrelse föreslås sitta kvar under 2024.

Nästa sammanträde blir den 10 januari 2024 klockan 1300 hemma hos Lena.

Ordföranden avslutade sammanträdet och tackade Karl-Axel för dagens värdskap och det        stundande eftermiddagskaffet.