2023-09-06 Extra styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,   Birgit Olsson, Lena Nilsson, Karl-Axel Holmkvist

Tommy  hälsade alla välkomna och öppnade detta extra ordinarie styrelsesammanträde som sammankallats med anledning av nya och förändrade förutsättningar för föreningens  medlemsverksamhet.

Det har från församlingens sida framkommit att nuvarande lokalsamverkan mellan SPF och församlingen inte längre är möjligt, detta  på grund av nya och utvidgade kyrkliga aktiviteter i Färlövs församlingshem  förlagda till torsdagar.  Detta framgår av information i det nyligen utgivna församlingsbladet.  De nya förutsättningarna har inte kommunicerats med föreningen,  vilket är mycket beklagligt med tanke på att tidigare ändringar under året har genomförts efter viss dialog med församlingen och med information till medlemmarna.

Som en konsekvens av de ändrade förutsättningarna kan konstateras att föreningens nuvarande verksamhet med torsdagsmöten i Färlövs församlingshem från och med nästa år  påverkas mycket negativt.  Styrelsen bedömer utifrån sakläget att följande två alternativ till programverksamheten  i Färlöv  från  och med 2024 kan bli  aktuella:

Alternativ 1:        Flytta samtliga torsdagsmöten från Färlöv till Önnestads församlingshem.

Alternativ 2:        Flytta samtliga torsdagsmöten i såväl Färlöv som Önnestad till nuvarande lokaler på båda ställena,  men på tisdagar i stället för på torsdagar.

Eftersom planeringen för nästa års program är inne i slutskedet måste beslut fattas inom kort.  Frågan ska därför tas upp på nästa medlemsmöte den 28/9  i Färlövs församlingshem och medlemmarna förhandsinformeras i samband med kallelsen.

Detta protokoll förklarades omedelbart justerat  varefter sammanträdet avslutades.