2022-11-15 Styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy  Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,   Birgit Olsson, Lena Nilsson, Karl-Axel Holmkvist, Irja Friberg (adjungerad)

Tommy  hälsade alla välkomna till styrelsemötet och förklarade sammanträdet öppnat.  Ett särskilt välkomnande riktades till valberedningens ordförande, Irja Friberg, som adjungerats till mötet.

Föredragningslistan  godkändes.  Protokollet från föregående styrelsemöte  2022-10-11 justerades och lades till handlingarna.

Bordlagt ärende angående eventuell ansökan om medel från Postkodsstiftelsen till någon aktivitet inom det s.k.”Grannskapsinitiativet” togs upp till behandling. Uppdrogs åt sekreteraren att återkomma med förslag, eventuellt med lämplig inriktning på någon föreställning  på Fredriksdalsteatern.  Birgit lovade bevaka frågan om ”Sverigelotter” som individuella priser vid medlemsvärvning.

Inkomna skrivelser och rapporter kommenterades:

Mötet med nya Kretsrådet i Kristianstad den 14 oktober.  Britt-Marie och Tommy  rapporterade från förhandlingarna där man formellt slutförde avvecklingen av den gamla Kristianstadskretsen.  Vidare  informerades från senast KPR-möte och även ABK:s Seniorråd.

Från föreningskonferensen i Eslöv den 21 oktober rapporterade Tommy att programmet fokuserats kring grupparbeten med rekrytering och introduktion av nya medlemmar som huvudtema.

Vuxenskolan har inbjudit till inspirationsträff den 28 november. Lena deltar.

Nya Kretsrådets hemsida bör enligt styrelsens uppfattning anförtros åt och handhas  av Lago Wikingsson. Tommy meddelar honom snarast.

Tidningen Senioren har i underremiss via distriktskansliet begärt in synpunkter. Enligt styrelsens uppfattning kan man minska utgivningen till 6 nummer per år. Tommy besvarar remissen.

Inbjudan till webbinarium/rekryteringstips den 30 november på temat medlemsvård samt information om SPF:s egen verktygslåda med ”Hemtjänstindex” som lanseras den 23 november kommenterades och lades därefter till handlingarna.

Inför nominering av styrelseledamöter till 2023 års distriktsstämma föreslår vi omval av Ulla Arvidsson, SPF Wä-Skepparslöv. Tommy vidarebefordrar förslaget.

SPF Wä-Skepparslöv har inbjudit ett beränsat antal ledamöter med ensamhushåll till en konsert den 20 november i Skepparslövs kyrka. Ett  trevligt initiativ.

Birgit rapporterade att den ekonomiska ställningen är i balans. Medlemsavgifter för 2023 har gått ut centralt och ska inbetalas senast den 30 januari..

Medlemsantalet uppgår för närvarande  till 119 personer varav 5 är hedersmedlemmar

Kommande verksamhet:

Den 24 november: Adventsandakt i Färlövs församlingshem samt  underhållning  med vissångerskan Maria Jönsson på temat  ”Det mesta av det bästa”.

Den 15 december Luciafirande i Önnestads församlingshem med underhållning av sångkör.

Den 6 december  julbord detta år i Hanaskog på restaurang Snapphanen. 38 gäster samåker dit.

Utflykter och resor:  Studiebesöket på Hjälpmedelsteknik samt lunchen på Harastorps Gästis  onsdagen den 12 oktober blev lyckade och genomfördes som planerat.

Några aktiviteter för nästa år är inte planerade.

Program 2023:                                                                                                                                                       Tidigare diskuterat programförslag för verksamheten nästa år gäller och kan gå i tryck.

Nästa sammanträde blir tisdag den 10 januari.

Ordföranden tackade deltagarna för insatserna  under dagens möte och förklarade detsamma avslutat samt inbjöd till det  stundande eftermiddagskaffet.