2022-10-11 Styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy  Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,   Birgit Olsson, Lena Nilsson, Karl-Axel Holmkvist

Tommy  hälsade alla välkomna till styrelsemötet och förklarade sammanträdet öppnat.

Föredragningslistan  godkändes.  Protokollet från föregående styrelsemöte  2022-09-07 justerades och lades till handlingarna.

Inkomna skrivelser och rapporter:

Kommande  möte med nya Kretsrådet i Kristianstad den 14 oktober kommenterades. Britt-Marie och Tommy medverkar och återkommer med rapporter vid nästa sammanträde.

Till föreningskonferensen i Höör den 21 oktober är Britt-Marie och Tommy  anmälda.

Britt-Marie  informerade om möjligheten för ideella föreningar att söka bidrag från Postkodsstiftelsen till det s.k. ”Grannskapsinitiativet” för aktiviteter för såväl medlemmar som icke medlemmar. En eventuell ansökan med fokus på något relevant dagsprogram eller liknande aktivitet diskuterades. Vi funderar på lämpliga uppslag och frågan bordlades till nästa sammanträde.

Under oktober/november genomför SPF en nationell värvningstävling i värvandet av nya medlemmar. Inom varje distrikt  utses en vinnande förening och dessutom  utses en nationell vinnare  enligt vissa regler. Vinnande förening erhåller sin vinstsumma direkt från förbundet. I en parallell tävling kan man även tävla individuellt med Sverigelotter som pris.

Dessutom har inkommit information om forskarrapport angående tillgänglighet i bostäder, inbjudan till kurs för ordförande m.m.  Rapporterna lades till handlingarna.

Birgit rapporterade att den ekonomiska ställningen är i balans. Hon skickar ut medlemsregister inkl telefonadress och e-mailadresser till styrelsen snarast.

Medlemsantalet uppgår för närvarande  till 115 personer varav 5 är hedersmedlemmar

Kommande verksamhet:

Den 27 oktober:  Månadsmöte i Önnestad. Musikunderhållning ”Skåne runt på 80 toner” med Mats Larsson och Mia Kinell.

Den 24 november: Adventsandakt i Färlövs kyrka samt underhållning i församlingshemmet med vissångerskan Maria Jönsson på temat  ”Det mesta av det bästa”

Luciafirande: Planering pågår. Samma sak gäller för ett eventuellt julbord förslagsvis den 6 december beroende på intresse bland medlemmarna.

Utflykter och resor:  Studiebesök på Hjälpmedelsteknik samt lunch på Harastorps Gästis den onsdag den 12 oktober genomförs som planerat.

Damshoppen i Karpalund inbjuder till ”Tjejträff” den 22 oktober.

Utkast för program planerades.

Nästa styrelsemöte bestämdes till den 15 november.   Valberedningens ordförande Irja Friberg inbjudes till mötet.

Ordföranden tackade till sist Birgit för värdskapet och för det stundande eftermiddagskaffet varefter  sammanträdet förklarades avslutat.