2022-01-11 Styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy  Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,  Kerstin Bladh,   Birgit Olsson, Lena Nilsson, Irja Friberg (adjungerad)                                                                                                                                                                                  Ordförande  hälsade styrelsens ledamöter  välkomna  till årets första möte och förklarade detsamma öppnat. Speciellt hälsades valberedningens ordförande Irja Friberg välkommen till  sammanträdet.                                                                                                                                                                                     Föredragningslistan  godkändes.  Protokollet  från föregående styrelsemöte  2021-11-16 justerades och lades  till  handlingarna.                                                                                                                                                                                                      Inkomna skrivelser och rapporter kommenterades.

Britt-Marie informerade om lämnat enkätsvar angående användande av informationsbrev till 65-67-åringar i rekryteringssyfte.  Enligt vår uppfattning är synlighet via media och kamratpåverkan en bra metod att nå ut till nya presumtiva medlemmar.

Förbundet har kommit med nya anpassade rekommendationer till föreningar och distrikt angående former för verksamheten under fortsatt pandemi. Vi anpassar fortlöpande  våra aktiviteter med hänsyn till det rådande läget.

Inbjudan till folkhälsokonferens den 25 januari, inbjudan till kurs den 3 februari om opinionsbildning via media m.m. lades till handlingarna.                                                                                                                                                             Birgit rapporterade att den ekonomiska ställningen med resultat-  och balansräkning  vid årsskiftet visar på en betryggande ekonomisk ställning.                                                                                                                                                                               Medlemsantalet vid årsskiftet uppgick till 121 personer.

Kommande verksamhet:
Den 27 januari: Månadsträffen i Önnestad med parentation ställs in med hänsyn till pandemiläget och flyttas till nästa möte. Information till alla medlemmar går ut snarast.

Den 24 februari: Årsmöte i Färlövs församlingshem inklusive den uppskjutna parentationen. Kallelse och verksamhetsberättelse föreligger klar för distribution enligt tidigare.  Irja rapporterade att inga avsägelser avseende styrelseuppdrag etc. har inkommit till valberedningen.

Programmet med aktiviteter under resten av 2022 är för sitt genomförande beroende av den fortsatta händelseutvecklingen  och folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Tänkbara möjliga resor och/eller utflyktsmål inklusive intressanta studiebesök under nästa år är fortfarande på diskussionsstadiet och beroende av den fortsatta utvecklingen på pandemiområdet.                                                                                                                                                                                         Nästa styrelsemöte bestämdes till den 17 februari.
Christer avtackades för dagens värdskap och stundande kaffe  varefter ordföranden avslutade sammanträdet.