2022-09-29 Månadsträff

MÖTE  I  BROTTETS  TECKEN

Torsdagen den 29 september var det full uppslutning av ett 50-tal medlemmar till månadsmöte i Färlövs församlingshem.
Temat för dagens program var ”Bedrägerier mot äldre”,  ett nog så dagsaktuellt ämne.

Ordförande Tommy Stjernqvist hälsade alla välkomna och vände sig särskilt till dagens underhållare, Per Erik Abrahamsson från Enköping eller Pecke Polis som han ibland kallas.

Som numera pensionerad polis efter 35 års tjänst föreläste han om bedrägeribrottens utbredning i dagens samhälle med olika sätt att lura framför allt äldre personer.
Eftersom han även har en bakgrund som låtskrivare med text och musik bjöds åhörarna under halvannan timma på en blandning av exempel på vanligt förekommande bedrägerier mot äldre personer och underhållning med allsång av välkända melodier.

Som avslutning delade han med sig av många praktiska tips och goda råd hur man kan skydda sig i vardagen. Med varma applåder och en liten symbolisk gåva avtackades han av ordföranden varefter det stundade eftermiddagskaffe med tillhörande goda bakverk förtjänstfullt serverat av dagens kaffebrigad bestående av Ulla-Britt och Mona.

Efterföljande föreningsinformation handlade om nya regler för betalning av resor och olika avgifter som nu finns på vår hemsida.
Britt-Marie informerade om pågående kampanj för värvning av nya medlemmar samt efterhörde förhandsintresset för ett traditionellt julbord den 6 december.

Styrelsen deltar under hösten i några olika föreningskonferenser m.m.

Studiebesöket den 12 oktober blir av klockan 10.00 på Hjälpmedelsteknik samt lunch klockan 12.00 på Harastorp.

Efter dragning på lotteriet välkomnade ordförande Tommy slutligen alla till nästa medlemsmöte i Önnestad den 27oktober och avslutade på sedvanligt sätt med några djupsinniga citat och limerickar.

Text:  Christer Benteke
                                   Bild: Britt-Marie Nilsson