2023-08-23 Styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,   Birgit Olsson, Lena Nilsson, Karl-Axel Holmkvist

Ordförande Tommy  hälsade alla välkomna och öppnade sammanträdet.

Föredragningslistan  godkändes.  Protokollet  från föregående styrelsemöte  2023-06-14 justerades och lades till handlingarna.

Inkomna skrivelser och rapporter kommenterades enligt följande:

Inbjudan till Webbinarium om medlemsrekrytering lades till handlingarna, liksom även webbinarium angående Säkerhet på nätet, Digitalidag och appen Mötesglädje, samt Kallelse till Kretsrådsmöte 15/9

Info angående kommande SPF-konferenser och utbildningar HT 2023

Tematräff om psykisk hälsa 21/9

Rapport angående möte med KPR, utbildning i Hemtjänstindex

Info angående föreningens medverkan i  ”Hembygdsdagen” 20/8 i Önnestad

Birgit redovisade den aktuella ekonomiska ställningen som följer budget.

Medlemsantalet uppdaterat uppgår för närvarande  till 125 personer inklusive 5 hedersmedlemmar.

Kommande verksamhet:

31 augusti          Månadsmöte i Önnestad. Musikunderhållning med Naumann & Knutsson.

28 september    Planerad medverkan av föredragshållare ställs in. Ersättare blir ”Briggen Tre Bröder”

Utflykter och resor:  Inga nya aktiviteter planeras för närvarande.

Tommy tackade Britt-Marie för nedlagt arbete med bussresan till  Fredriksdalsteaterns sommarföreställning  den 5 juli med Eva Rydberg. Mycket uppskattat arrangemang.

Ny inkommen information angående församlingens programsamarbete med kommunens mötesplatser i Färlöv indikerar att man från församlingens sida  har för avsikt att frångå nu rådande överenskommelse med SPF Seniorerna om föreningens tillträde till församlingshemmet för sina  mötesaktiviteter under torsdagar, utan risk för kollision med andra aktiviteter.

Föreningen utgår i sin verksamhet från en långsiktig och hållbar programplanering som bygger på överenskommelser om tider och bindande avtal med berörda parter.  Nya ändrade villkor skulle i grunden radikalt ändra förutsättningarna för medlemsverksamheten. Föreningen efterlyser en förklaring till varför man utan föregående dialog nu vill ändra villkoren för praktisk samverkan mellan församling och föreningsliv. Ett lämpligt tillfälle för detta bör vara nästa ordinarie medlemsmöte i Önnestad den 31/8. Ordföranden kontaktar ansvarig talesman för församlingen snarast.

Nästa sammanträde blir den 20 september kl 13.

Ordföranden avslutade sammanträdet och inbjöd till en stundande kaffestund.