2021-10-19 Styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy  Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,  Kerstin Bladh,   Birgit Olsson, Lena Nilsson

Ordförande  hälsade alla  välkomna  och  förklarade mötet öppnat.  Föredragningslistan  godkändes.
 Protokollen  från föregående två styrelsemöten  2021-08-17 och 2021-09-22 är justerade i samband med årsmötet och lades till handlingarna.
Till förbundets rekryteringskonferens för distrikt och föreningar den 22 oktober har Britt-Marie anmält sig.

Föreningskonferensen den 8 oktober i Eslöv i vilken ordf, vice ordf och sekreterare deltog, handlade bland annat om information från förbundskongressen, KPR-frågor, studieförbundet Vuxenskolan och pensionssystemet.
Byggnadsplanering i samband med äldreboende ägnades en särskild genomgång.
Deltagarna konstaterades tillhöra gruppen ”OPAL” vilket uttydes ”older people active life”!

Ordförande meddelade att ”avvecklingsgruppen” i vilken även Britt-Marie medverkat har haft möte den 27/9 med resultat att det nya kretsrådet kommer att samlas i november för konsolidering och uppmaning till föreningarna att föreslå kandidater  till KPR. Denna fråga ska behandlas vid kretsrådets årsmöte 2022.

Förbundet har inbjudit kassörer i föreningar och distrikt till gemensam webb-konferens den 18 november.

Britt-Marie meddelade att Fredriksdalsteatern med Eva Rydberg  gått ut med inbjudan till föreställningar under sommaren 2022. Britt-Marie kollar och återkommer närmare med detaljer om datum, platser etc.
Birgit rapporterade att föreningens ekonomi är i stort sett oförändrad.
Medlemsantalet uppgår nu till 122 personer inklusive 1 ny medlem.
Kommande verksamhet:
Den 28 oktober underhåller Per Erik Tell på temat ”På luffen genom Europa”  i Önnestad.
Den 25 november har vi traditionell adventsandakt i Färlövs kyrka med Erland Stiber som därefter medverkar med ett föredrag på efterföljande träff i församlingshemmet.
Den 9 december blir det Luciafirande i Önnestads församlingshem.  På programmet  står underhållning med ”Linderödsflickorna”.

Kerstin lovade undersöka  möjliga platser för ett ”julbord” i början av december och snarast återkomma med förslag.

Programmet för 2022 är nu slutligt fastställt.
Britt-Marie färdigställer sedvanligt programblad med relevant föreningsinformation och program för distribution till medlemmarna runt årsskiftet.

Diskuterades möjliga utflyktsmål inklusive intressanta studiebesök i närområdet till nästa år.

Nästa styrelsemöte bestämdes till den 16 november klockan 1300 hemma hos Lena.
Tommy avslutade sammanträdet och tackade särskilt Britt-Marie för värdskap och väntande eftermiddagskaffe.

Christer Benteke, sekreterare