2023-02-23 Årsmöte

Årsmöte i Färlöv

Ordförande Tommy Stjernqvist hälsade alla välkomna till församlingshemmet i Önnestad och förklarade årsmötet öppnat, varefter han överlämnade klubban till Bertil Nilsson som valdes till mötesordförande. Under hans ledning avhandlades i snabbt takt punkterna på dagordningen. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet och Tommy Stjernqvist omvaldes med acklamation till ordförande för föreningen. Övriga i styrelsen fick också förnyat förtroende. En vakant styrelseplats inför det kommande verksamhetsåret konstaterades efter att Kerstin Bladh avsagt sig förnyat förtroende.   Den ekonomiska ställningen konstaterades vara oförändrat god och årsavgiften för 2024 fastställdes oförändrad med 275 kronor. Revisorer, ombud och suppleanter omvaldes liksom valberedningen. Bertil Nilsson framförde föreningens tack och stora uppskattning för nerlagt styrelsearbete och förklarade årsmötets förhandlingar formellt avslutade. Tommy tackade å sin sida för förnyat förtroende som föreningens ordförande och riktade ett särskilt tack till Bertil Nilsson för dagens ordförandeskap under förhandlingarna. Han tackade även övriga funktionärer inklusive kaffebrigaderna för deras uppskattade insatser. Till den avgående styrelseledamoten Kerstin Bladh riktades ett särskilt tack för mångårigt styrelsearbete.

Efter årsmötet informerade kyrkoherde Anders Lindow att Araslövs församling framöver kommer att koncentrera sina öppna aktiviteter för församlingsbor i de båda församlingshemmen , i Önnestad på onsdagar och i Färlöv på torsdagar. Samtidigt kommer användande av lokalerna att avgiftsbeläggas.   Vad gäller våra träffar i Färlöv  på torsdagar  gäller då, att vi slipper lånekostnaden om 200 kronor per gång om vi då kan bjuda in och öppna våra medlemsmöten i Färlöv för andra församlingsbor. En icke medlem betalar samma summa för kaffe plus lott som ordinarie medlemmar. Församlingsvärdinnan svarar för kaffeserveringen.

Eftersom förändringen berör alla medlemmar i föreningen föreslog Tommy att information om erbjudandet skickas ut som en öppen fråga och att beslut fattas på nästa månadsmöte den 30 mars.

Efter årsmötet vankades det gott kaffe med hembakade fastlagsbullar serverat av dagens kaffebrigad Ulla-Britt, Mona och Karl-Axel, varpå det strax var dags för den uppskattade frågesportstävlingen, som vanligt ledd av paret Karl-Erik och Siv. Sedan följde dragning av lotterierna samt föreningsinformation. Biljetter till Eva Rydbergs sista föreställning den 5 juli på Fredriksdalsteatern till en kostnad av 775 kronor inklusive bussresa och fika kan nu bokas, fram till nästa möte. Anmälningslistor lades ut.   Dagens sammankomst avrundades med att Tommy tackade  alla medverkande för deras insatser och hälsade välkomna till nästa månadsträff i Önnestad den 30 mars. Slutpunkt sattes med några tänkvärda limerickar.

Text: Christer Benteke