2023-03-22 Månadsträff

I typiskt vårvinterväder på gränsen till försommar samlades ett 40-tal medlemmar till månadsmötet den 22 mars i Önnestads församlingshem. Ordförande Tommy Stjernqvist hälsade alla välkomna till eftermiddagens samvaro och lät strax dagens gäst, Görgen Svensson, överta mikrofon och ljud. Under rubriken ”Husförhör” kåserade han på ett lättsamt och intressant sätt om vår historia och bakgrund till denna företeelse, som de flesta hört talas om, men som i våra dagar har tappat sin aktualitet. Redan 1596 beslöt Uppsala domkapitel om årliga förhör av allmogen i alla Sveriges socknar. Läskunnighet och kunskap i Martin Luthers lilla katekes betygsattes och kontrollerades av Svenska kyrkans präster fram till slutet av 1800-talet. Husförhören tjänade också som kontroll av att uppgifterna i församlingsboken stämde vad gällde förändringar bland befolkningen på lokalnivå. Husförhörslängderna är i dag ett användbart hjälpmedel i släktforskning där det framgår vilka personer som bodde i samma hushåll och vart de flyttade.

Efter att Görgen avtackats för sitt intressanta föredrag samlades alla vid de dukade kaffeborden där Bitte och Lisbeth bjöd på sina goda hembakta kakor till det välsmakande kaffet. Sedvanlig lottdragning följdes av information där Britt-Marie kunde meddela att bussresan till Fredriksdalsteatern den 5 juli glädjande nog bara har 5 platser kvar och alltså blir av som planerat.

Tommy tog sedan upp församlingens erbjudande om samaktiviteter med kyrkan på våra torsdagsmöten i Färlövs församlingshem och som medlemmarna tidigare informerats om.  Enligt styrelsens mening ser man det som oförenligt med våra stadgar med dylika gemensamma torsdagsaktiviteter och vi avstår därför från att tacka ja till erbjudandet. De närvarande i dagens medlemsmöte instämde med acklamation i styrelsens beslut.

Slutligen önskade Tommy alla välkomna till nästa månadsmöte i Färlöv torsdag den 27 april med underhållning av Trio ”Östh och Väst”.  Årets gökotta går av stapeln söndag den 14 maj klockan 9 med samling vid linbastan i Kålaberga. Dagens sammankomst avrundades med att Tommy tackade  kaffebrigaden och de medverkande för deras insatser och satte slutpunkt med några tänkvärda limerickar.

Text: Christer Benteke