2023-09-28 Månadsträff

Höstmöte i Färlöv den 28 september med medlemsomröstning

I det fortfarande vackra höstvädret samlades ett dryga 50-tal medlemmar till ordinarie  månadsmöte torsdagen den 28 september i Färlövs församlingshem. Ordförande Tommy Stjernqvist hälsade alla välkomna, varefter tre tvättäkta sjungande och spelglada bröder i ”Briggen Tre Bröder” från Blekinge under den närmaste timman höll igång med ett mycket trevligt och underhållande program med en svag marin anknytning.  Med humor och utan att spara på  dialekten från Listerlandet spreds sångarglädjen till den förtjusta publiken som tackade med chokladaskar och välförtjänta applåder.

Eftermiddagen gick sedan vidare med sedvanligt samvaro kring kaffe och goda kakor varefter ordförande Tommy tecknade bakgrunden till de förändrade villkoren för vår verksamhet som ändras från och med nästa år.  Eftersom lokalerna i församlingshemmet i Färlöv framöver kommer att disponeras av kyrkan under kommande torsdagar har styrelsen vid ett extra sammanträde beslutat att de närvarande medlemmarna på dagens möte får ta ställning till och rösta om två möjliga alternativ: (1) flytta samtliga torsdagsmöten från Färlöv till Önnestad eller (2) flytta torsdagsmöten både i Färlöv och i Önnestad till tisdagar i stället för hittillsvarande torsdagar.

Omröstningen genomfördes sedan som sluten omröstning varefter räkningen av valsedlarna gav till resultat att alternativ (2) samlat 43 röster medan alternativ (1) samlat 7 röster. 4 röster var blanka.  Med anledning av att majoriteten föredrar att våra månadsmöten från nästa år ska genomföras på tisdagar kommer styrelsen nu att arbeta vidare utifrån de nya förutsättningarna.

Avslutningsvis tackade ordförande dagens kaffebrigad med Mona i spetsen och alla närvarande  medlemmar för visat  engagemang  samt inbjöd till nästa månadsmöte i Önnestad den 26 oktober. Som vanligt fick några limerickar avsluta dagen.

Text : Christer Benteke