2022-04-28 Månadsträff

Träff i Färlöv

Araslövseniorernas sista ordinarie månadsmöte före sommaruppehållet gick av stapeln den 28 april, denna gång i Färlövs församlingshem.
Som vanligt hälsade ordföranden Tommy Stjernqvist alla välkomna inklusive två nytillkomna medlemmar.
Som underhållare och gästföreläsare hade inbjudits Görgen Svensson, lokalhistoriker och Immelnkännare.
Under den följande timmen berättade han om ”Kristianstad som järnvägsknut och Immelns båttrafik ur ett historiskt perspektiv”. Samhällsutvecklingen när det gäller kommunikationer och färdmedel återspeglades med exempel från mitten av 1800-talet med som mest 7 järnvägslinjer fram till dagens 2.
Utvecklingen av Immeln med sin omlastningshamn för export av granit och trävaror på järnväg och med egen ångbåtstrafik belystes också under det inspirerande föredraget.
Tommy tackade honom för ett berikande och med humor framfört berättande genom att överräcka en liten gåva samtidigt med publikens applåder.

Tommy Stjernqvist - Görgen Svensson

Dagens kaffebrigad bestående av Mona, Ulla-Britt och Karl-Axel  bjöd på gott eftermiddagskaffe med tillhörande kakor varefter Britt-Marie informerade om de senaste nyheterna från Kommunalt Pensionärsform KPF angående bland annat äldrevården och tandvård för äldre, Skånetrafiken, kommunens mötesplatser m.m.

Det finns fortfarande platser kvar till  Fredriksdalsteatern den 6 juli. Eventuellt kan grannföreningarna vara intresserade att följa med.

Efter dragning av lotterierna avslutades mötet med att Tommy tackade kaffebrigaden och övriga medverkande för deras insatser och hälsade alla välkomna till den kommande gökottan i Färlöv den 8 maj samt grillafton  i Önnestad den 8 juni.
Till sist bjöd han på några tänkvärda limerickar.

Text: Christer Benteke
                              Bild: Britt-Marie Nilsson