2022-02-17 Styrelsemöte

Sammandrag av styrelsemötesprotokollet

Närvarande:   Tommy  Stjernqvist, Britt-Marie  Nilsson, Christer Benteke,  Kerstin Bladh,  Birgit Olsson, Lena Nilsson                                                                                                                                                               Tommy  hälsade i egenskap av ordförande och tillika dagens värd styrelsens ledamöter  välkomna  till mötet och förklarade detsamma öppnat.                                                                                                                                                                                            Föredragningslistan  godkändes.  Protokollet  från föregående styrelsemöte  2022-01-11 justerades och lades till handlingarna.                                                                                                                                                                                                            Inkomna skrivelser och rapporter kommenterades.

Britt-Marie rapporterade från ett ”webbinarium”  som hon följt via Zoom och som gett tips och idéer rörande rekrytering/marknadsföring och kommunikation. Ytterligare digital utbildning på nätet är planerade under våren.

Genom förbundet har information getts rörande bl.a. fallskador och nya regler om bidrag från Allmänna arvsfonden. På lokal nivå har förekomsten och eventuellt behov av samtalsterapeuter bland föreningens medlemmar diskuterats.

Inbjudan till Distriktsstämma 2022 den 7 april har inkommit, denna gång i Malmö (Kockum Fritid). Ombud och övriga medlemmar anmäles senast den 21 mars. Enligt styrelsens mening är olägenheter med kommunikation ToR ett hinder för deltagande varför vi inte kommer att anmäla oss till stämman. Sekreteraren lämnar besked om vårt ställningstagande till distriktet snarast.

Skånedistriktet har genom Ulla Arvidsson som arrangör inbjudit 2 personer från vardera förening inom Kristianstadskretsen plus Bromölla och Sölvesborgs SPF till ett informationsmöte den 18 februari i Vä församlingshem.  Britt-Marie och Tommy deltar och lämnar rapport vid nästa sammanträde.

Birgit rapporterade att den ekonomiska ställningen är oförändrat positiv. Föreningen har erhållit bidrag på 10.000 kronor från Sparbanken Skåne.
Revisorerna har godkänt årsredovisningen.                                                                                                                                               Medlemsantalet vid årsskiftet uppgick till 122 personer. Ytterligare en person har ansökt om medlemskap.                                                                                                                                                                                Kommande verksamhet:

Den 24 februari: Månadsträff i Färlövs församlingshem med årsmötesförhandlingar  och parentation för 4 avlidna medlemmar. Efter årsmötet blir det Quiz med Karl Erik och Siv.

Den 31 mars:   Månadsmöte i Önnestads församlingshem.  Lars-Göran på saxofon och Inge på gitarr spelar och underhåller.

Programmet med aktiviteter under resten av 2022 är för sitt genomförande beroende av den fortsatta händelseutvecklingen  och folkhälsomyndighetens rekommendationer. Tänkbara möjliga resor och/eller utflyktsmål inklusive intressanta studiebesök under nästa år är fortfarande på diskussionsstadiet och beroende av den fortsatta utvecklingen på pandemiområdet.

Britt-Marie rapporterade att buss för 50 personer har preliminärbokats för resa till Fredriksdalsteatern den 6 juli med Eva Rydberg och ”Pang i bygget”.

Diskuterades möjligheterna att anordna repris på en ”Utflykt i det blå” som tack för volontärernas insatser under året. Britt-Marie återkommer med förslag.
                                                                                                                                             Nästa styrelsemöte bestämdes till den 22 mars   varpå ordföranden   förklarade sammanträdet avslutat.
Deltagarna tackade Tommy för det stundande kaffet  och en inbjudande kaka som väntades.